Hlavní navigace

Počet pokusů o pojistný podvod narostl. Jak se klienti snaží podvádět?

Sdílet

Gabriela Hájková 19. 7. 2021

Uniqa pojišťovna za letošní půlrok odhalila v porovnání s předchozím rokem o 14 % více pokusů o pojistný podvod. Celkově se chtěli klienti neoprávněně obohatit o částku 13,1 mil. Kč. Analytici dávají nárůst i do možné souvislosti s pandemickými omezujícími opatřeními, která mohla mít pro řadu klientů existenční povahu, a proto se v krizi snažili chybějící prostředky získat z pojištění, vysvětluje mluvčí pojišťovny Eva Svobodová.

Nejvíce sporných případů registruje pojišťovna v havarijním pojištění: ty tvoří polovinu všech nově šetřených nároků. Společně s povinným ručením pak dokonce 72 %. V havarijním pojištění byla průměrná výše prokázaného pokusu o pojistný podvod letos o víc než čtvrtinu vyšší než loni a dosáhla 65 300 Kč. O stejnou částku jde i u povinného ručení.

Velmi časté jsou v této oblasti pokusy motoristů o fingované a dohodnuté nehody, které mají „pokrýt“ předchozí škody vzniklé jinde a jinak. Jeden příklad za všechny: zákazník nahlásil škodu na vozidle z havarijního pojištění. Mělo k ní dojít tak, že v zatáčce nezvládl řízení, vyjel ze silnice a přes příkop se dostal do přilehlého pole. Nicméně charakter poničení auta neodpovídal takovému průběhu nehody. I prohlídka místa nehody přinesla poznatek, že na něm nemohlo dojít k poškození podle výpovědi klienta. Důkladné vyšetřování přineslo nečekanou informaci: klient se zúčastnil organizovaného okruhového závodu a při něm boural. Účast na závodech samozřejmě není z běžného pojištění pokryta, tak zvolil „krycí manévr“. Uniqa odhalením zabránila výplatě pojistného plnění ve výši bezmála 200 000 Kč, uvedl Svobodová.

Novým fenoménem je i zaznamenaný zvýšený výskyt uplatňování újmy na zdraví v rámci připojištění horních končetin. Někteří klienti se podle Svobodové snaží vytěžit z něj záhy po sjednání smlouvy plnění. Tuto oblast proto pojišťovna sleduje aby vyhodnotila, zda se nejedná o častější účelové uzavírání pojištění. Příkladem takového nekalého jednání je postup klientky, která si sjednala připojištění horních končetin na 3 mil. Kč s odůvodněním, že jsou pro výkon její profese klíčové. Už 8 měsíců od uzavření smlouvy uplatnila nárok na pojistné plnění ve výši 1,2 mil. Kč, protože se musela podrobit vážné operaci jedné ruky. Šetření pojišťovny odhalilo, že obtíže směřující k nezbytné operaci měla už před sjednáním pojištění. To si sjednala účelově, aby ze zákroku získala finanční prospěch, popsala Svobodová.

Našli jste v článku chybu?
  • 20. 7. 2021 8:38

    Victor

    Mě by spíše zajímalo,kdy budou postihovány či přímo tvrdě trestány pojišťovny za plnění pojistných událostí,jejich velmi časté pokusy o krácení plnění (dokonce snad pokusy v každém případě plnění) atd....Neboť je známo,že téměř nikdy nevyplatí co by správně měly.Velice často v případech úrazů (naši posudkoví lékaři jsou kapitola sama o sobě,hodna speciálního článku) a u pojistných událostí motorových vozidel se snad nemusím ani šířit.Pojišťovny hřeší na to,že se většina postižených a ojebaných nechce soudit.

    20. 7. 2021, 08:39 editováno autorem komentáře

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).