Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP) má na svých pobočkách nově software, který umožní lepší komunikaci s lidmi se sluchovým postižením nebo ztrátou řeči. Program umožňuje převod řeči na text a naopak. Cílem je přímo na pobočkách zprostředkovat převod mluvené informace na textovou při komunikaci mezi pracovníkem VZP a klientem se sluchovým handicapem, nedoslýchavým či trpícím ztrátou sluchu, uvedla Viktorie Plívová,
tisková mluvčí VZP.
Službu zdravotní pojišťovny mohou klienti s vadou sluchu využít přes QR kód, který si naskenují do svého mobilního zařízení. Na zobrazené webové stránce si následně zadají telefonní číslo pracovníka VZP, se kterým jednají a ten obdrží na svůj telefon hovor a propojí se s profesionálním přepisovatelem řeči. Dále už pracovník VZP hovoří přes svůj mobil a klient si čte přepis hovoru na svém zařízení a reaguje mluvenou češtinou.
Klienti s částečnou nebo úplnou ztrátou řeči mohou pak vepsat svůj dotaz do speciálního řádku, text je automaticky přečten syntetickým hlasem operátorovi infolinky a mluvená reakce operátora se přepíše do textové podoby. Klient si odpověď přečte a může opět písemně reagovat.
Od března 2020 takto znevýhodnění klienti mohou využít také simultánního přepisu řeči operátora na zákaznické lince. On-line přepis v reálném čase pomohl klientům sledovat komunikaci operátora v textové podobě. Získali tak potřebné informace a vyřídili si své záležitosti v době uzavření klientských pracovišť z důvodu pandemie COVID-19,
dodala Plívová.