Plánujete pořídit ojetý vůz? Buďe opatrní, ať si nepořídíte zaplavené auto. Jak to poznat?

30. 9. 2024

Sdílet

Povodne Autor: Pixabays/Imaresz

Na trhu s ojetinami se mohou v následujících týdnech objevovat zaplavená auta. Je potřeba mít se na pozoru jak před auty z ČR, tak před těmi provozovanými v zahraničí, protože povodně se prohnaly i dalšími zeměmi v Evropě.

Podle Martina Pajera, ředitele společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním původu ojetých vozů, se zaplavená auta často vyvážejí z původní země a prodávají jinde, mohou se falešně tvářit i jako vozy s německým původem. 

U aut ze zahraničí je obzvlášť důležité vybírat si seriózní prodejce. Vidíme to po každých záplavách. Tato auta jsou zlatým dolem pro nepoctivé prodejce, kteří si díky nim přijdou na desítky i stovky tisíc korun. Zaplavené auto buď vykoupí levně v aukci po pojistné události, nebo přímo od majitele v případě, že nebylo pojištěné. Vysuší ho a uvedou do stavu, kdy na první pohled nejsou stopy po zaplavení patrné, popisuje Pajer s tím, že pro běžného kupujícího je téměř
nemožné předchozí zaplavení odhalit, protože auta většinou nemají viditelně poškozenou karoserii, bývají poměrně dobře vyčištěná a vysušená. Navíc nemusí jít vždy přímo o podvod: Někteří prodejci mohou vykoupit již opravené vozidlo bez znalosti jeho minulosti a nabízet ho zákazníkům bez informace, že bylo zatopené.

U novějších aut jsou podle něj důsledky záplav vážnější. Nejnáchylnější je především elektroinstalace a emisní systémy. Pokud se do katalyzátorů či filtrů sazí umístěných ve výfukovém potrubí anebo do nádrží na palivo dostane kalná voda nebo bahno, často není vůbec možné tato místa vyčistit natolik, aby postižené systémy nadále spolehlivě fungovaly, vysvětlil Pajer, podle kterého se voda s bahnem dostane do všech zákoutí karoserie, do všech kabelových svazků a
řídících jednotek a obvykle není možné uvést vůz do stejného stavu jako před zaplavením. Auta po povodni tak mohou mít problémy s nejen s elektroinstalací, ale také s korozí karoserie, mohou mít sníženou životnost filtru pevných
částic a katalyzátoru nebo potíže s předčasným opotřebením motoru.

Závady spojené se zaplavením se navíc mohou začít projevovat až několik měsíců od jeho vyčištění a zprovoznění.

Co může napovědět?

Podle Pajera je pro kupující často až nemožné odhalit předchozí zatopení, přesto se můžete zkusit při prohlídce vozu zaměřit na stopy po blátě v interiéru (hlavně pod čalouněním a na koberci). Varováním může být i zatuchlý zápach v interiéru nebo snaha ho zamaskovat vůní do auta. 

Právě sedačky, do kterých se kalná voda nasákne, mohou šířit zápach. Proto se v těchto případech často vyměňují za jiné například z vrakoviště. Vyplatí se také zkontrolovat, zda není uchycení sedaček zoxidované či rezivějící. Samozřejmostí je kontrola funkčnosti elektrických částí a všímat by si měli kupující také
případného nepravidelného chodu motoru,
dodal Pajer.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Autorka je zástupkyní šéfredaktora serveru Měšec.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).