Česká správa sociálního zabezpečení přestane od roku 2026 zasílat valorizační oznámení poštou. Výjimku bude mít ten, kdo si o jeho papírovou podobu do konce září 2025 sám požádá.
S účinností od 1. ledna 2026 bude oznámení o zvýšení důchodů dostupné v elektronické podobě po přihlášení na ePortálu ČSSZ. Ten, kdo má zřízenou datovou schránku, ho také automaticky obdrží právě do datovky.
Komu ani jedna z výše uvedených možností nevyhovuje a chtěl by i nadále dostávat oznámení fyzicky na svoji adresu, může si o zasílání požádat prostřednictvím formuláře: Žádost o zasílání oznámení o zvýšení důchodu v listinné podobě.
Pokud klienti chtějí, aby papírové valorizační oznámení dostali při příští valorizaci v lednu 2026, musíme žádost obdržet nejpozději 30. 9. 2025. Pokud ji obdržíme později, papírové valorizační oznámení dostanou až při následující valorizaci důchodů, tedy nikoliv v lednu 2026,
vysvětluje tisková mluvčí ČSSZ Jitka Drmolová.
Za zaslání papírového oznámení si ovšem ČSSZ naúčtuje poplatek 26 Kč, který si sociálka automaticky strhne z lednové splátky důchodu. Zpoplatnění se netýká klientů narozených před 1. 1. 1955, kterým valorizační oznámení, pokud si o něj zažádají, ČSSZ zašle zdarma.
Oznámení v papírové formě půjde získat také na kterékoli pobočce správy sociálního zabezpečení, kde vám ho zdarma vytisknou.
Cílem změny je podle ČSSŽ přechod na modernější a efektivnější formy komunikace a omezení distribuce papírových dokumentů.
