Novinky pro motoristy: Povinná výbava zeštíhlela, v kolonách musíte tvořit uličku

2. 10. 2018

Sdílet

Od začátku října platí několik změn pro motoristy. Zmenšil se obsah povinné výbavy vozidel, řidiči tak už nemusí vozit náhradní žárovky, pojistky nebo rezervu. Zároveň už také nemusí měnit lékárničku po vypršení doby její použitelnosti. Při vjezdu do kolon nově platí povinnost vytvářet záchranářskou uličku mezi levým a přiléhajícím jízdním pruhem. Za stáčení tachometrů nově hrozí až půlmilionová pokuta. A změnila se i pravidla pro technické kontroly motorek.

Lehčí lékárnička

Povinnou výbavu a obsah lékárničky v autech jsme zjednodušili. Nově v autě v rámci povinné výbavy nemusí být náhradní pojistky, rezerva, klíč na matice ani příruční zvedák – ovšem pouze za předpokladu, že má provozovatel auta zajištěnou asistenční službu, která výměnu poškozené pneumatiky na území České republiky nepřetržitě dělá, říká ministr dopravy Dan Ťok.

V lékárničce pak nově od 1. října nemusí být trojcípý šátek, náplast s polštářkem a plastová rouška a lékárničku nebude nutné měnit kvůli expiraci.

Záchranná ulička

Od října musí řidiči nově při jízdě v kolonách vytvářet záchranářskou uličku mezi levým a přiléhajícím jízdním pruhem. Do tohoto prostoru smějí vjet pouze vozidla s právem přednostní jízdy, vozidla správce pozemní komunikace a vozidla sloužící k odstranění následků dopravní nehody nebo překážky provozu na pozemních komunikacích.

Za neoprávněný vjezd do uličky může být uložena pokuta až 2500 korun. Tímto krokem došlo ke sjednocení pravidel s okolními státy, zejména s Německem, Rakouskem a také se Slovenskem, které chystá totožnou úpravu, říká Lenka Rezková, mluvčí ministerstva dopravy.

Motorky bez kontroly emisí

Zjednodušení se dočkali i někteří motorkáři. Nově byla stanovena lhůta na pravidelné kontroly na Stanicích technické kontroly na čtyři roky také pro větší motocykly – první kontrola u nových motocyklů je po šesti letech, další po čtyřech letech.

Vedle mopedů pak nyní ani motorky s hmotností nad 400 kilogramů nemusí absolvovat měření emisí. Motorkářům jsme vyšli vstříc. Ve většině případů se jedná o hobby záležitost, své stroje motorkáři zpravidla udržují ve velmi dobrém technickém stavu. Praxe navíc ukázala, že lhůta čtyři roky pro pravidelnou kontrolu na STK je dostačující, vysvětluje Ťok.

Sankce za stáčení

Novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích také nově zavádí až půlmilionovou sankce za nelegální stáčení tachometrů. Míříme především na jednotlivce a společnosti, které takovou činnost provádí opakovaně a za úplatu. Běžné řidiče, kteří omylem koupí auto se stočeným tachometrem, poškozovat nechceme, uvádí Ťok.

Došlo také k zavedení sankce až 50 tisíc korun pro mechanika, který při opravě nebo výměně tachometru nevystaví protokol, a sankce až 10 tisíc korun, pokud tento protokol při kontrole na STK nepředloží provozovatel vozidla.

Ministerstvo dopravy také připomíná, že pomocí aplikace na webu www.kontrolatachometru.cz je možné po zadání VIN zkontrolovat tachometr podle technických prohlídek.

Na příští rok ministerstvo dále chystá úpravu informačního systému STK, která bude automaticky upozorňovat na všechny případy, kdy by během kontroly na STK byl zjištěn nižší stav počítadla tachometru než při předchozí kontrole.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Autor je redaktorem serveru Peníze.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).