Nevěří vám zaměstnavatel návštěvu u lékaře? Zdravotník vám musí pomoci

Sdílet

Hádáte se se svým zaměstnavatelem o to, zda jste byli v daný den u lékaře? Pokud jste si potvrzení o vyšetření nevzali od lékaře při návštěvě, měl by vám ho ten vydat i dodatečně. To už však může být zpoplatněno.

Zdravotnický pracovník musí být zaměstnanci nápomocen, aby mohl zaměstnavateli prokázat „překážku v práci“. Ustanovení § 206 odst. 2 zákoníku práce uvádí totiž nejen, že „Překážku v práci je zaměstnanec povinen prokázat zaměstnavateli“, ale také že „Ke splnění povinnosti podle věty první jsou právnické a fyzické osoby povinny poskytnout zaměstnanci potřebnou součinnost.“ Lékař je tedy povinen vystavit na vyžádání pacientovi potvrzení o návštěvě, uvedl Oldřich Tichý, tiskový mluvčí Všeobecné zdravotní pojišťovny s tím, že pokud by ale tuto informaci chtěl přímo zaměstnavatel, není oprávněn mu ji podat.

Podle Tichého vám ale může pomoci i vaše pojišťovna. Každé vyšetření je totiž uvedeno v informačním systému pacientovy pojišťovny, protože až na základě vykázaných kódů se tyto úkony proplácí lékaři. Když jde o výkony, které nejsou lékaři placeny jednotlivě, ale jsou zahrnuty v paušální kapitační platbě u praktického lékaře, vykazuje lékař tzv. signální kódy. Všechny výkony se tak spolu se jménem lékaře (nebo názvem zdravotnického zařízení) a s datem provedení objeví ve výpisu Přehled úhrad zdravotní péče, který svému pojištěnci na vyžádání poskytne jeho zdravotní pojišťovna, a to podle zákona jednou ročně a bezplatně, vysvětlil Tichý.

Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).