Hlavní navigace

Nesmluvní asistenční služby vám nemusí pojišťovna vůbec proplatit

Sdílet

Česká asociace pojišťoven (ČAP) a Česká kancelář pojistitelů (ČKP) společně varují před využíváním nesmluvních asistenčních služeb. Zejména společnost Nehodová služba se rozhodla zneužívat řidiče k získání neoprávněně fakturovaných částek od pojišťoven, které přesahují o mnoho desítek procent běžné tržní ceny, uvádí společná zpráva s tím, že tyto nesmluvní asistenční služby bývají u dopravních nehod nejdříve a nabízí svůj servis, který zahrnuje také nadstandardní služby „zdarma“. Za tento servis pak ale požadují poskytovatelé nesmluvních asistenčních služeb u pojišťoven nepřiměřené ceny, které pojišťovny pak odmítají uhradit. Při využití služby nesmluvní asistence a likvidace jsou částky za škody velmi často významně předraženy oproti obvyklému postupu při zásahu smluvní asistenční firmy pojistitele. Jen u úhrad za půjčovné náhradního vozidla, nárokovaných částek za opravy v servisech a cen za odtahy nepojízdného vozidla po Praze nárokované částky překračují běžné ceny v průměru o více než 70 %, upozornil Tomáš Síkora, výkonný ředitel ČAP.

Počínání Nehodové služby a dalších tzv. „crashhunterů“ představuje nemalý problém nejen pro pojišťovny, ale i pro klienta, jenž je „šedými“ asistencemi vědomě uváděn v omyl o výši pojistného plnění, na které má údajně podle zákona nárok, informoval také Jakub Hradec, ředitel ČKP a dodal: V kontextu této problematiky je třeba si uvědomit, že výše vyplacených pojistných plnění se každoročně promítá do stanovení výše sazeb pojistného na další období. Neúčelně vynaložené náklady by v konečném důsledku vedly k paušálnímu růstu cen v pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, na což by dopláceli i klienti, kteří nebourají. 

Společná zpráva nabádá účastníky nehody, kterým do pojistné vstoupila nějaká nesmluvní asistenční služba, aby o vzájemné korespondenci případě o žalobě informovali svou pojišťovnu a konzultovali následující kroky.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 5. 5. 2010 16:52

    NEHODOVÁ SLUŽBA (neregistrovaný)

    Reakce Nehodové služby s.r.o. na tiskovou zprávu ČAP

    Praha, 4. května 2010 – Nehodová služba řešila za loňský rok 12 % z celkového počtu nehod v ČR, na základě čehož dospěla k výsledkům svých statistik. Je nám jasné, že pojišťovnám se naše argumenty nelíbí. Vždyť doposud řidiči neměli kde tyto informace zjistit a my jsme první, kdo je oficiálně zveřejnil. Všechny případy krácení, ze kterých naše statistiky vycházejí, jsou pravdivé a můžeme je samozřejmě doložit. Stojíme si za tím, že rozsah krácení se pohybuje od 13 do 76 procent. Touto statistikou chceme jak poškozeným, tak viníkům otevřít oči při výběru povinného ručení a apelovat na následky, které mohou vzniknout špatným výběrem pojišťovny.

    Není pravda, že by Nehodová služba využívala stresové situace řidičů po dopravní nehodě. Celá nabídka našich služeb je řidičům vždy předem jasně vysvětlena, a to jak u dopravní nehody, tak v případě registrace na našich webových stránkách. Naše služba není zdarma, jak tvrdí pojišťovny, pro poškozeného řidiče je však bezplatná. Je hrazena z povinného ručení viníka dopravní nehody, a sice v podobě provize za zapůjčení vozidla a opravy vozidla u našeho autorizovaného partnera.

    Velmi důrazně se chceme ohradit rovněž proti označení Nehodové služby za „crashhuntera“. Tisková zpráva ČAP mylně informuje, že z místa nehody odtahujeme vozidla vlastní odtahovou službou. K odtahu využíváme pouze zelené linky jednotlivých pojišťoven, protože vlastní odtahovou službu neprovozujeme. Není tedy na místě označovat nás za „crashhuntery“, od jejichž počínání se distancujeme.

    Ze zmíněné tiskové zprávy není rovněž patrné, jak přesně ČAP definuje pojem „skutečná škoda“. Dle vyjádření právníka pojem „skutečná škoda“ znamená náklady, které poškozený vynaložil na reparaci majetkové újmy způsobené dopravní nehodou. Všechny autorizované servisy Nehodové služby používají k určení cen náhradních dílů a oprav standardizovaný systém AudaPad, používaný rovněž všemi pojišťovnami v ČR. Všechny ceny v systému AudaPad jsou pravidelně aktualizovány dle platných ceníků výrobců a systém se v ČR stal uznávaným standardem.

    Co se týče cen za náhradní poskytování automobilů, pojišťovny se rozhodly, že to budou právě ony, kdo bude určovat ceny, které zaplatí za půjčovné na den. Tyto ceny jsou však nereálné, protože neodrážejí tržní cenu a jsou uměle tlačeny dolů. Konkrétně například vůz Škoda Fabia II s klimatizací, který klientům pronajímáme za běžnou cenu 990 Kč na den, některé pojišťovny jako například ČSOB uhradí bez problémů v plné výši, a pojišťovna Kooperativa paradoxně za stejný automobil hradí jen 350 Kč na den. Ceny za pronájem vozu Nehodovou službou jsou obvyklými cenami, navíc s nadstandardním rozsahem služeb, tzn. mladý vozový park (350 vozidel), nonstop otevírací doba, široký rozsah kategorie vozidel, celorepubliková síť půjčoven a pravidelně servisované vozy.

    Zavádějící je rovněž argumentace ČAP ohledně služeb smluvních a nesmluvních asistenčních firem. Takzvané smluvní asistenční firmy jsou pojišťovnami tlačeny do nízkých cen, a tak neposkytují takový rozsah služeb, na které má klient nárok. V praxi to znamená, že poškozenému není uhrazena škoda v odpovídající vý­ši.

    Apelace pojišťoven na využívání smluvních asistenčních firem, se kterými mají již předem domluvený rozsah služeb a nízké ceny, je pro poškozené zcela nevýhodná, a to kvůli vědomému zamlčování zákonných nároků poškozeného z povinného ručení. Vedle věcné škody, náleží poškozenému i náhrada i půjčovné za náhradní vozidlo, odtah, případně parkovné v případě totální škody.

    Nepochopitelná je i argumentace vedoucí k růstu cen za povinné ručení, když za rok 2009 byl rozdíl mezi vybraným povinným ručením a vyplaceným plněním škod z povinného ručení dle ČAP 14 miliard korun. Nehledě na to, že rozhodnutí pojišťoven podnikat v oblasti poskytování povinného ručení je jejich svobodným rozhodnutím a dle našeho názoru by namísto vyhrůžek v podobě zvyšování cen povinného ručení měly primárně klást důraz na větší ekonomickou efektivitu vlastního podnikání. Pokud některým pojišťovnám nevychází podnikání podle jejich představ, mohou z této oblasti podnikání kdykoliv odejít.

    Stávající praxe pojišťoven v souvislosti s krácením nároků je dle našeho názoru neakceptovatelná. Je skandální, že ČAP a ČKP podporují tyto nekalé praktiky některých pojišťoven. Naším zájmem je změna legislativy: Pokud se prokáže, že pojišťovny či jednotlivci v rámci pojišťoven systematicky úmyslně a neoprávněně krátí poškozené, dopouští se tak protiprávního jednání, za které budou právně postižitelní se všemi právními důsledky, jež plynou z takového jednání.

    http://www.nehodovasluzba.cz/

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).