"Nenechte se ukecat." Úřad radí spotřebitelům, jak na energie

12. 9. 2023

Sdílet

energie, elektřina, zemní plyn, plyn, Autor: Depositphotos

Energetický regulační úřad (ERÚ) v rámci osvětové kampaně #AktivneNaEnergie zpracoval nové desatero, v němž radí spotřebitelům, jak v souvislosti s energiemi předcházet problémům.

Řadě nepříjemností se dá zabránit už dodržováním prvního pravidla desatera s názvem ´pozorně čtěte´. Zejména smlouvu o dodávkách energií je nutné si vždy před podpisem důkladně prostudovat, a v případě jakýchkoliv nejasností chtít od protistrany vysvětlení, zdůraznila Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ, podle které je na místě bdělost i po uzavření smlouvy a to s ohledem na smluvní povinnosti a termíny. 

Na tomto místě je nutné zmínit hlavně automatickou prolongaci – tedy automatické prodloužení smlouvy na další časové období, pokud se včas neozvete s vypovězením smlouvy. Aby k prolongaci nedošlo, je přitom nutné ji odmítnout, a to nejpozději dvacet dní před tím, než by obnovená smlouva začala platit. Dodavatel nemá zákonnou povinnost zákazníka na blížící se termín upozornit, a v souvislosti s automatickým prodloužením smlouvy může změnit i cenu energií, varuje členka Rady ERÚ.

V současnosti je také nutné si zkontrolovat ceníkovou cenu aktuálního dodavatele a pokud je nad vládním stropem, je podle Zemanové nejvyšší čas zkusit od dodavatele získat lepší cenu nebo od něho odejít.

Oživení trhu s energiemi s sebou totiž přineslo i větší boj o zákazníky, z něhož mohou vzejít zajímavé nabídky. Vždy je ale potřeba rozmyslet, jestli se změna skutečně vyplatí. Pokud musíme v souvislosti s přechodem k novému dodavateli předčasně ukončit svou smlouvu s tím stávajícím, měli bychom se vždy podívat, kolik činí sankce a zda nemusíme hradit také tzv. ušlý zisk, upozornil také Ladislav Havel, další člen rady ERÚ a dodal, že v některých případech se přechod k levnějšímu obchodníkovi i tak vyplatí.

Desatero podle ERÚ

  1. Pozorně čtěte: Smlouvu o dodávkách energií či jakýkoliv jiný dokument si vždy pečlivě přečtěte. Nerozumíte nějaké pasáži? Zeptejte se. Nedokáže vám protistrana otázky uspokojivě zodpovědět? Pak raději nic nepodepisujte.
  2. Nenechte se „ukecat“: Zprostředkovatelé vám klidně zavolají nebo zazvoní u vašich dveří. A ti nepoctiví z nich, známí jako energošmejdi, mají spoustu triků, jak vás dotlačit k okamžitému podpisu smlouvy. Neskočte jim na to, vezměte si čas na rozmyšlenou. Je ve vaší obci zakázán podomní prodej? Pokud ano, pak při nevyžádané návštěvě podomního prodejce zavolejte obecní policii.
  3. Nedělejte změnu pro změnu: Neměňte dodavatele energií jen proto, že vám někdo tuto možnost nabídne. Jste spokojení s tím svým? Pak u něj klidně zůstaňte. A se zprostředkovatelem se vůbec nebavte.
  4. Myslete na pravidlo „jedno – jedna“: V jednom odběrném místě (elektřiny nebo plynu) vám může dodávat pouze jeden dodavatel. Pokud chcete dodavatele změnit, musíte ukončit smlouvu s tím stávajícím. Nevyplývají vám z toho nějaké sankce?
  5. Komunikujte písemně: Písemnou formu volte vždy především v případě reklamací či stížností na smluvní protistranu. Úplně nejlepší je doporučený dopis nebo zpráva přes datovou schránku (pokud je dodavatel přijímá). V případě sporu pak můžete svou aktivitu a její obsah jednoduše a prokazatelně doložit.
  6. Pište si termíny: Klíčovým údajem je zejména to, kdy vám končí smlouva s dodavatelem (nebo zda je na dobu neurčitou). Termín najdete na každém vyúčtování. Přepište si datum do kalendáře, ať nezapomenete. Pokud se vám smlouva na dobu určitou po jejím uplynutí automaticky prodlužuje, zjistěte si, jaké podmínky budete mít po prolongaci, a případně smlouvu ještě před tím vypovězte.
  7. Problémy řešte hned: Našli jste chybu ve vyúčtování od dodavatele? Na nic nečekejte a (písemně) ho reklamujte. Oklamal vás zprostředkovatel? Vypovězte s ním smlouvu (anebo – dle okolností – namítejte její neplatnost)! Čím dřív budete jednat, tím lépe. Na webu ERÚ najdete spoustu praktických informací. A pokud něco nedohledáte, můžete se nám ozvat.
  8. Schovávejte/nemažte dokumenty: Smlouvu, obchodní podmínky, ceník, vyúčtování, odpovědi na upomínky či reklamace. Zkrátka veškerou důležitou dokumentaci a korespondenci s dodavateli či zprostředkovateli si uchovávejte. V e-mailu, či šanonech, dle typu nastavené komunikace.
  9. Hlídejte si spotřebu: Platba za energie se odvíjí nejen od jednotkové ceny (za 1 MWh elektřiny nebo plynu), ale především od vaší spotřeby. Tu můžete průběžně sledovat na svém elektroměru/plynoměru. Pokud se vám spotřebu daří snižovat, proveďte si samoodečet a pošlete ho distributorovi.
  10. Buďte aktivní: Vymáhá po vás někdo v souvislosti s energiemi poplatky, o kterých jste nikdy neslyšeli? Prokazuje se jako zaměstnanec vám úřadu? Máte o čemkoliv pochybnosti? Pak jednejte! Zjistěte si informace například na webu ERÚ, případně zkuste najít lidi s obdobnými zkušenostmi.

Zdroj: ERÚ

Desatero najdete na webu ERÚ, kde je i verze ke stažení.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Autorka je zástupkyní šéfredaktora serveru Měšec.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).