Stále více spotřebitelů, kteří řeší problémy s dodavatelem či zprostředkovatelem energií, jdou cestou mimosoudního řešení sporů, které spadá pod Energetický regulační úřad (ERÚ).
Ten loni obdržel 628 návrhů na spotřebitelský spor, což představuje meziroční nárůst skoro o 40 % (v pětiletém srovnání jde o devítinásobné navýšení). Hlavním tématem roku 2023 byla pochybení dodavatelů související s vyúčtováním. Ta nás zaměstnávala prakticky denně a ve všech spotřebitelských agendách. Návrhy na spor se konkrétně týkaly situací, kdy obchodníci vyúčtování nevyhotovili vůbec, vystavili ho v rozporu se smlouvou, či ve lhůtě splatnosti neuhradili přeplatky,
shrnula Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ s tím, že u
přeplatků je spor jednou z cest, jak získat tzv. exekuční titul ve formě rozhodnutí, na jehož základě pak můžete dluh vymáhat přes exekutora.
Energetický regulační úřad je subjektem mimosoudního řešení sporů v oblasti elektroenergetiky, plynárenství a teplárenství. Běžné spory úřad řeší do čtyř měsíců. Žádost o jejich zahájení přitom není podmíněna placením žádných poplatků ani najímáním advokáta.
Návrh na spotřebitelský spor přitom může u ERÚ podat kdokoliv, kdo odebírá elektřinu, plyn či tepelnou energii pro vlastní spotřebu (takže vyjma podnikatelů a neziskovek) a má důvodné podezření, že jeho dodavatel či zprostředkovatel
porušuje smlouvu o dodávkách energií či o zprostředkování.
Jak ale ERÚ upozorňuje, nejedná se o plnohodnotnou náhradu soudu. Úřad například nemůže určit správnost či nesprávnost zamítnutí reklamace, výše záloh
či konkrétní ceny dodávky elektřiny nebo plynu. Nerozhoduje také o nárocích na náhradu škody.
Chcete-li se dozvědět více o právech spotřebitelů, zveřejňuje nyní ERÚ informačně-edukativní materiály na svém webu pod hlavičkou kampaně
„Aktivně na energie“. Pro lepší přehled o aktuálních cenách energií můžete využít nový srovnávač nabídek dodavatelů elektřiny. Na webu v sekci pro spotřebitele najdete také rozcestník životních situací.