Hlavní navigace

Nelíbí se vám rozhodnutí pojišťovny? Zkuste novou ombudsmanku

Sdílet

Jiří Hovorka

Spotřebitelé, kteří řeší spor v oblasti neživotního pojištění s některou z pojišťoven na českém trhu, mají novou možnost vyřídit záležitost mimosoudní cestou. Od začátku února zahájila činnost Kancelář ombudsmana České asociace pojišťoven. Prvním ombudsmanem Kanceláře ombudsmana ČAP se stala Alena Macková.


Autor: Česká asociace pojišťoven

Alena Macková

Chceme spotřebitelům nabídnout možnost rychlého a bezplatného řešení sporů s pojišťovnami nebo pojišťovacími zprostředkovateli. Soudní spory jsou pro klienty nákladné, zdlouhavé a často nesrozumitelné. Proto jsme založili Kancelář ombudsmana ČAP, jako organizaci na ochranu spotřebitele. Jsme velmi rádi, že Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, které zvažovalo celou řadu kritérií podle zákona, pověřilo Kancelář mimosoudním řešením sporů pro oblast neživotního pojištění, říká výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.

Docentka Alena Macková působí na Právnické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Celou svou profesní dráhu zasvětila otázkám soudní ochrany práv a alternativnímu řešení sporů.

Jsem ráda, že se mohu podílet na rozšíření systému alternativního řešení sporů pro spotřebitele v České republice, které přinese lepší ochranu jejich práv. Počet soudních sporů je u nás patologicky vysoký a kvalitu a rychlost rozsudků přinese až jejich úbytek. Soudní řízení je vyhrocený souboj a vzájemné vztahy poznamená na dlouhou dobu. Alternativní řešení sporů má pro své přednosti velkou budoucnost, a to povrzují zkušenosti ze zemí s dlouhou demokratickou tradicí, jako je třeba Velká Británie nebo Rakousko. Soudní řízení musí být krajní, nikoliv první možností řešení sporů, říká Macková.

Tým ombudsmanky doplňují ještě právníci Petra Vavrošová a Viktor Peterka, kteří mají praxi z oblasti mimoudního řešení sporů.

Na omsbudsmanku se může obrátit spotřebitel, který se svým nárokem neuspěl u pojišťovny; za návrh k ombudsmanovi se neplatí žádný poplatek a toto mimosoudní řešení trvá maximálně 90 dnů (déle jen výjimečně, je-li případ složitý). Probíhá-li mimosoudní řešení a spotřebitel v něm řádně pokračuje, neběží promlčecí lhůta. Spotřebitel má možnost kdykoli toto řešení ukončit a obrátit se na soud. Ombudsman se snaží docílit smírného vyřešení, tj. oboustranně přijatelné dohody, a soudnímu řízení tak předejít.

Našli jste v článku chybu?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).