Největším zdrojem všech podvodů finanční kriminality je zůstávají platformy Meta. Vyplývá to ze zprávy o bezpečnosti spotřebitelů a finanční kriminalitě od Revolutu.
Facebook a WhatsApp
Největším zdrojem všech podvodů (62 %), které byly společnosti Revolut nahlášeny v prvním pololetí 2024, zůstávají platformy Meta. Ve 2. pololetí 2023 to bylo 64 %.
Nejčastějším zdrojem podvodů byl Facebook (39 %). WhatsApp je na polovině (18 %).
V Česku na Metě běží více jak polovina podvodů
V Česku pocházelo 67 % nahlášených podvodů z platforem Meta. Meziročně je to nárust o 2 p.b., oproti 65 % ve 2. pololetí 2023.
Na Facebook připadalo 45 % těchto podvodů, což představuje nejvyšší podíl ze všech platforem.
Dobrý byznys i pro Metu
Revolut prostřednictvím tiskové zprávy vyzývá společnost Meta, aby se zavázala k odškodnění obětí podvodů. Podle Revolutu totiž iniciativa Mety sdílení dat s britskými bankami a finančními institucemi je žalostně malá na to, co je potřeba k řešení podvodů v celosvětovém měřítku.
Místo toho, aby Meta více investovala do monitorování svých vlastních stránek, důraz je kladen naopak na finanční instituce. Ty musejí poskytovat údaje o podvodech zaznamenaných na platformách Meta,
stěžuje si ve zprávě Revolut. A dodává, že stále chybí závazek podílet se na odškodnění obětí podvedených na platformách společnosti Meta, přestože společnost potenciálně profituje z falešných a podvodných inzerátů.
Autor dodává, že to samé ovšem dělá i společnost Google. Přestože včas najdete podvodnou webovou stránku, resp. reklamu a nahlásíte ji Google, nestane se vůbec nic. Meta i Google totiž profitují i z podvodů a je potřeba s tím počítat do doby, než to vyřeší zákonodárci.
Meta sice v Británii mírně ustoupila, když ozámila, že s britskými bankami a finančními institucemi začne sdílet data pro předcházení podvodům. Jenže problémem je, že se to týká jen Velké Británie. Přitom podvody jsou globálním problémem, který má dopad na spotřebitele a firmy v mnoha zemích.
Tyto plány jsou jen malými krůčky, zatímco odvětví potřebuje obrovské skoky vpřed. Naše nejnovější zpráva o finanční kriminalitě ukazuje, že platformy sociálních médií nejenže nadále umožňují podvody, ale že tento problém je dnes stejně závažný jako loni. Náklady na konec nesou oběti a finanční instituce. Tyto platformy nenesou žádnou odpovědnost za náhradu škody obětem, a nemají tedy žádnou motivaci s tím něco dělat. Závazek ke sdílení údajů, i když je potřebný, prostě nestačí,
říká Woody Malouf, vedoucí oddělení finanční kriminality společnosti Revolut. Jsme přesvědčeni o krocích, které česká vláda podniká v boji proti podvodům, ale nyní je naléhavě zapotřebí, aby se Meta a další společnosti působící v oblasti sociálních médií zavázaly k podpoře obětí podvodů stejným způsobem jako finanční instituce. Jejich mlčení k této problematice hovoří za vše,
dodává Malouf.
Banka Revolut má v Česku přes 800 000 zákazníků, v celosvětovém měřítku pak přes 45 milionů.