Nechcete platit daň z nemovitostí složenkou? Ještě stihnete požádat o zasílání podkladů e-mailem

13. 3. 2024

Sdílet

Shutterstock.com: složenka, platba, peníze, mince Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.

Daň z nemovitých věcí se letos kvůli zákonným změnám zvýšila průměrně o 80 %. Řadě poplatníků se daň mění také kvůli úpravě místního koeficientu, ke kterému přikročilo asi 1100 obcí. V řadě případů sice nebylo nutné podávat daňové přiznání, ale výše daňové povinnosti bude jiná než loni.

Jak na daň z nemovitých věcí v roce 2024? Přečtěte si také:

Jak na daň z nemovitých věcí v roce 2024?

Finanční úřady majitelům nemovitostí zašlou údaje o nové výši daně včetně platebních instrukcí. Je dobré si ohlídat způsob doručení těchto informací a e-mailová komunikace může být pro mnohé nejjednodušším řešením, domnívá se generální ředitelka finanční správy Simona Hornochová, podle které může tento způsob vyhovovat více i majitelům datovek, kteří si v e-mailové schránce zprávy všimnou s větší pravděpodobností než v datovce. Lidem zvyklým na papírové složenky zase e-mail ušetří dlouhé čekání, protože tištěná složenka může dorazit až na konci května, dodává Hornochová.

Finanční správa posílá platební údaje třemi kanály, a to:

  • prostřednictvím České pošty (cca 2 mil. složenek a 50 tisíc poplatníků platí přes SIPO), 
  • na e-mailovou adresu (přes 900 tisíc zpráv), 
  • do datových schránek (přes 1 mil. zpráv). 

Zprávy do datovky či na e-mail zasílá finanční úřad zpravidla v první polovině května. Složenky pak v průběhu celého května, přičemž přednost dostávají starší ročníky. (Daň z nemovitých věcí je potřeba uhradit do pátku 31. května 2024.)

Pokud chcete dostávat podklady pro platbu daně z nemovitých věcí e-mailem, musíte o to finanční úřad požádat nejpozději 15. března. Za tím účelem stačí vyplnit a odeslat oznámení ve webové aplikaci. Stačí vyplnit krátké interaktivní oznámení na webu finanční správy, nebo ho poslat datovou schránkou, poštou nebo na e-mail podatelny finančního úřadu. Údaje pro placení daně pak obdržíte na vámi zvolenou e-mailovou adresu v souhrnné informaci ve formátu PDF, která obsahuje všechny potřebné informace pro úhradu, včetně QR kódu.

Údaje k platbě zároveň najdete i v daňové informační schránce DIS+ na portálu MOJE daně. 

Počet poplatníků preferujících zasílání platebních údajů e-mailem každoročně narůstá tempem zhruba 150–200 tisíc ročně a letos předpokládáme, že pokoříme hranici jednoho milionu. Díky nahrazování složenek e-mailem stát uspoří ročně miliony korun za poštovné, dodala Hornochová, od roku 2023 je služba zpřístupněna i pro právnické osoby, přestože mají datovou schránku.

Na tomto místě je dobré znovu připomenou, že pokud máte více nemovitých věcí v různých krajích, je třeba podat vyplněnou žádost na každý finanční úřad zvlášť. 

Další podrobnosti najdete na webu Finanční správy ČR.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Autorka je zástupkyní šéfredaktora serveru Měšec.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).