Najmete si na rekonstrukci firmu a ta neudělá vše podle domluvy? Reklamujte ihned

Sdílet

Pokud rekonstruujete dům a objednali jste si například rekonstrukci koupelny či výměnu oken, jedná se o smlouvu o dílo. A dokončené dílo by mělo být způsobilé fungovat podle svého účelu. Tedy například okna by měla těsnit, v koupelně by měla téct voda apod. V případě, že ale podle vás není vše tak, jak má být, ozvěte se.

Zákon říká, že dílo je provedeno, je-li dokončeno a předáno. Při přebírání díla má své povinnosti nejen zhotovitel, ale i objednatel. Dokončené dílo převzít musíte – buďto s výhradami, nebo bez výhrad. Obezřetnost je na místě, protože pokud převezmete dílo bez výhrad, nemusíte později uspět při reklamaci zjevných vad, vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Pokud si například objednáte obklady do kuchyně v červené barvě, firma namontuje modré obklady a vy vše převezmete bez výhrad, pak lze předpokládat, že jste spokojení, jinak byste přece výhrady uplatnili. Způsob převzetí bez výhrad je problematický hlavně u zjevných vad. Naopak po vás nikdo nemůže vyžadovat, abyste na první pohled zjistili, že například obkladač použil špatné lepidlo nebo zedník špatně rozmíchal maltu. Takově vady se projeví až při používání.

Jakožto objednatel bohužel nemáte právo stavbu či hotové dílo nepřevzít z důvodu drobných vad, které nebrání užívání po funkční či estetické stránce, nebo užívání výrazně neomezují. Například chybějící kličku u okna můžete firmě vytknout, ale dílo převzít musíte, pokud si to předem ve smlouvě neupravíte jinak.

I tak má ale firma samozřejmě povinnost vše upravit do požadovaného stavu, když výhrady uplatníte. Stará právní úprava, která stále přežívá v povědomí podnikatelů i zákazníků, stanovila u smlouvy o dílo šestiměsíční záruční lhůtu a u oprav věcí lhůtu tříměsíční. Tato ustanovení bez náhrady zrušil nový občanský zákoník k 1. lednu 2014. Zákonná záruka na dílo či opravu tedy de facto neexistuje, to ale neznamená, že se na záruce se zhotovitelem nemůžete předem domluvit a podle nabízené délky záručního servisu i vybírat, vysvětluje Lukáš Zelený.

I podle současné právní úpravy ale nezůstanete na opravu sami. Dílo má vadu, pokud neodpovídá smlouvě, tedy nebylo dodrženo to, na čem jste se domluvili. Zhotovitel odpovídá za vady, které byly na věci od počátku, jen jste o ní nevěděli, tedy nebyly zjevné. Dílo můžete úspěšně reklamovat do dvou let od převzetí, v případě staveb do pěti let.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Psaním jsem skloubila své znalosti ze studií financí a žurnalistiky. Ráda se učím nové věci, tančím a běhám.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).