Češi jsou při nákupu nového automobilu stále konzervativní. Tři pětiny Čechů (58 %) dávají přednost vlastním úsporám, pětina dotázaných by pro finance zašla do banky (18 %) a 13 % by volilo klasický leasing. Operativním leasingem by financovala vůz desetina z nás. Vyplývá to z průzkumu zadaného srovnávačem operativních leasingů NaOperak.cz, realizovaném na vzorku 500 respondentů v průběhu ledna.
Zatímco před rokem byl podle průzkumu zájem o klasický leasing o 15 procentních bodů vyšší než o operativní leasing, nyní je o tyto dvě formy financování aut téměř srovnatelný zájem. V posledním roce evidujeme zvýšenou poptávku po operativním leasingu zejména u klientů, kteří již mají dřívější zkušenost s financováním prostřednictvím úvěru nebo klasického leasingu,
říká Karel Punčoch ze serveru NaOperak.cz.
Tip: Zaparkované auto shořelo a způsobilo škodu za miliony. Zaplatí ji pojišťovna z povinného ručení?
Průzkum se dále zaměřil na to, co lidi případně na operativním leasingu láká. Tři čtvrtiny (73 %) respondentů uvedlo, že by o této službě uvažovalo proto, že k pořízení automobilu nejsou nutné žádné úspory, a že většina nabídek zahrnuje v měsíční platbě i servis a povinné a havarijní pojištění. Naopak tři čtvrtiny Čechů odrazuje od pořízení vozu na operativní leasing obava z překročení smluveného nájezdu kilometrů (71 %).
Obecně je vždy lepší nechat si při nastavování nájezdu rezervu nebo sáhnout po takové nabídce, v níž poskytovatelé sami vytvořili tzv. volnou hranici. Je-li například Škoda Octavia při nájezdu 20 000 km k mání na 24 měsíců za 6287 Kč, můžete ji při volné hranici 3000 km vrátit za dva roky i s 23 000 najetými kilometry bez jakýchkoliv dalších poplatků. Pokud se dostanete za volnou hranici, musíte za každý ujetý kilometr navíc doplácet. Výše poplatku se obecně pohybuje mezi 0,6 a 1,8 Kč za kilometr,
říká Vilém Tomanec z Raiffeisen leasing.
Zájemci se také obávají případných doplatků při vracení vozidla s nadměrným opotřebením. Nejčastěji mají řidiči u operativního leasingu starost o to, jestli nebude přehnaně zkoumán stav vozidla při jeho vrácení. Není zde však důvod k obavám, leasingové společnosti zohledňují přiměřené opotřebení, které vzniká běžným provozem vozidla,
uzavírá Karel Hršel z Autocentra Barth.