Nekalé obchodní praktiky jsou k nalezení v mnoha oborech. Mezi nejznámější patří například předváděcí akce, v rámci kterých se prodejci snaží vám vnutit zboží, které je často předražené a jehož kvalita je přinejmenším pochybná. Negativně ale Češi pohlíží i na podomní prodejce energií, internetu a jiných produktů. Výjimkou nejsou ani finanční poradci. Vysoké provize často lákají k neserióznímu jednání. Společnost Ramfin přinesla několik tipů, na co si u finančních poradců dát pozor.
Přepojišťování
Přepojišťování je systém založený na tom, že finanční poradce zruší smlouvu, kterou už máte sjednanou a uzavře vám novou, velice podobnou. Pro vás se zdánlivě nic nemění. Měli jste pojištění a máte nyní stejné pojištění. On ale dostane provizi za to, že sjednal pojištění. U životního pojištění ale můžete s podobnými praktikami prodělat.
Životní pojištění se sjednává coby dlouhodobý produkt a jeho zrušením a novým sjednáním vám vzrostou náklady. Musíte zaplatit nové počáteční poplatky a v případě zrušení staré smlouvy i dodanit daňové odpočty, pokud si tyto prostředky nenecháte převést na novou smlouvu.
Doporučení nedoporučení
Dobrou vizitkou by mohl být například váš spokojený známý, který má finančního poradce a s jeho službami je spokojený. Pokud se pak zmíní, že finance spravuje se zmíněným poradcem a vyhovuje mu, může být ku prospěchu i vám. Někdy ale finanční poradci přikročí i k tomu, že hledají osoby, které je budou doporučovat kde to půjde. I přes to, že osobní zkušenost nemají. Vždy je tedy nutné se podívat, kdo vám finančního poradce doporučuje a za jakým účelem.
Vše s rozmyslem
Často se stává, že finanční poradci na klienta tlačí, aby se rozmyslel co možná nejrychleji. Někdy se snaží klienty i přesvědčit, že rychlé rozhodnutí je v jeho vlastním zájmu, protože nabídka se už nebude opakovat a má tudíž jedinečnou příležitost. Výhodné je to ale možná pro finanční poradce, nikoli pro vás.
Po předložení smlouvy si nechte na rozmyšlení tolik času, kolik vám bude připadat dostatečné. Požádejte i o pojistné podmínky a prostudujte si je. Můžete si nechat vypracovat i několik různých nabídek a porovnat je, než se rozhodnete.
Když nevím co, tak „životko“?
Protože je pro finanční poradce provize z životního pojištění jedna z nejvyšších a tudíž i nejlákavějších, snaží se někdy prodat životní pojištění s jakýmikoli argumenty.
Jedním z velkých omylů je prezentovat životní pojištění jako spořicí produkt. V této souvislosti hovoříme o takzvaném missellingu, což je zprostředkování nevhodných pojistných produktů, jež jsou atraktivní hlavně z hlediska provize. V praxi jsme dokonce zaznamenali snahu nabízet investiční životní pojištění jako alternativu ke stavebnímu spoření. Argumentem bylo, že z pojistné smlouvy lze vybírat již po 2 letech, zatímco ze stavebka až po 6 letech,
varuje Michael Pokiser, zástupce finanční skupiny Ramfin.