
Současní zaměstnavatelé čím dál více využívají možnosti čerpat příspěvek od Úřadu práce na podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením na chráněném trhu práce. Proces je sice administrativně náročný, nicméně umožňuje zaměstnavatelům získávat čtvrtletně zajímavý objem finančních prostředků,
potvrzuje vedoucí mzdového oddělení Connect Economic Group s.r.o. Filip Krejčí.
Finanční prostředky mají přispět společnosti k lepší integraci těchto osob do pracovního procesu. Díky této možnosti mají zdravotně postižení/znevýhodnění lidé šanci získat i takové pracovní místo, ke kterému by se dříve dostat nemuseli.
Na co všechno můžete příspěvek dostat?
Mimo to Úřad práce umožnuje zaměstnavatelům žádat také o čerpání příspěvku na tzv. pracovního asistenta, který pomáhá zdravotně omezenému kolegovi ve výkonu jeho pracovních činností. Je mu k dispozici v průběhu pracovní směny a pomáhá mu po fyzické stránce, či mu radí. V případě, že zaměstnavatel nemá žádného takového pracovního asistenta, může čerpat příspěvek na náklady na jeho zajištění. Zvýšit příspěvek může také o náklady na dopravu, které jsou spojené se zaměstnáváním osob se zdravotním postižením či o náklady na přizpůsobení provozovny.
Podmínky jsou přísné a kontroly zaměstnavatelů časté
Ne každý zaměstnavatel však příspěvek získá. Podmínky jsou přísné a pravidelně kontrolované. Může dojít dokonce i k situaci, kdy zaměstnavatel již čtvrtletní příspěvky čerpá a při zpětné kontrole se zjistí, že v průběhu čerpání byla některá z podmínek, byť nedopatřením, porušena. Zaměstnavatel pak musí poskytnuté finanční příspěvky vracet, a to je samozřejmě nepříjemná situace. V praxi k tomu běžně dochází a je tedy potřeba si pečlivě ohlídat všechny nutné podmínky a nic neopomenout,
upozorňuje mzdový specialista Filip Krejčí.
Dobrá účetní a poradenská firma by měla být schopná pomoci svým klientům jak s prvotní žádostí o uznání zaměstnavatele na chráněném trhu práce, tak i s přípravou pravidelné čtvrtletní žádosti o získání příspěvku. Také by měla hlídat plnění nutných podmínek k vyplacení příspěvku.
Kdy tedy můžete žádat o příspěvek?
O uznání zaměstnavatele na chráněném trhu práce může zažádat jen zaměstnavatel, který již osoby se zdravotním postižením /znevýhodněním zaměstnává. Konkrétně musí zaměstnávat více než 50 % osob se zdravotním postižením z celkového počtu svých zaměstnanců a musí mít s Úřadem práce uzavřenou dohodu o uznání zaměstnavatele na chráněném trhu práce.
Při splnění všech podmínek, které Úřad práce kontroluje, může čtvrtletně žádat o příspěvek jakožto částečnou úhradu vynaložených prostředků na mzdy, nebo platy a další náklady. Žádá se prostřednictvím písemné žádosti podané krajské pobočce Úřadu práce – ta musí být doručena vždy nejpozději do konce kalendářního měsíce následujícího po uplynutí příslušného kalendářního čtvrtletí. Úřad práce ji následně posoudí a v případě schválení zašle finanční prostředky zaměstnavateli na bankovní účet uvedený v žádosti.
Kdykoliv v průběhu čerpání příspěvků pak může Úřad práce plnění podmínek pro poskytnutí příspěvku zkontrolovat a provést u zaměstnavatele místní šetření.