Na co dát pozor, když kupujete použité zboží?

11. 2. 2022

Sdílet

Na internetu se dá najít řada portálů, které prodávají zlevněné použité nebo jen vybalené zboží. Jaká jsou pravidla, když se u takové věci objeví vada?

Předem je třeba si říci, že se vyplatí vybírat portál či e-shop, kde zboží koupíte. Pátrejte proto po jakémkoli hodnocení či recenzi. Je také rozdíl, jestli věc koupíte od podnikatele, který ji nabízí v rámci své činnosti vykonávané za účelem zisku nebo si kupujete zboží od někoho, kdo jen prodává věci ze své domácnosti.

V případě nákupu od podnikatele jste jako kupující mnohem lépe chráněni a zboží můžete reklamovat téměř ve stejném režimu a se stejnou vymahatelností, jako kdybyste kupovali zboží nové, upozorňuje zpráva spotřebitelského sdružení dTest s tím, že na plnění povinností prodávajícího navíc dohlíží dozorové orgány, zejména Česká obchodní inspekce.

Pokud zboží koupíte od soukromé osoby, platí sice také 24měsíční odpovědnost za vady, neplatí zde ale známých 30 dní k vyřízení reklamace. Povinnost vyřídit reklamaci do 30 dnů má pouze podnikatel ve vztahu ke spotřebiteli. A když prodávající svoji odpovědnost neuzná, budete muset nárok vymáhat u soudu, vysvětlila Eduarda Hekšová, šéfka dTestu.

Pokud kupujete použité zboží od podnikatele, musí vám ten dodat celou řadu informací. Musí informovat o tom, že zboží bylo použito, musí vás upozornit na případné vady a uvést míru opotřebení. U některého zboží je mnohem snazší o tomto informovat – například u strojů a techniky, kde je zaznamenáván počet motohodin. Lze tedy dohledat, jak dlouho se věc užívala, informuje Hekšová a dodává, že při koupi běžného vybavení domácnosti jako jsou pračky, ledničky nebo mixér je naopak třeba pro odhad míry opotřebení a budoucí životnosti věnovat větší pozornost materiálu výrobku, jeho provedení nebo ceně.

Pod pojmem vada si podle Hekšové můžete představit jakýkoliv nesoulad skutečných vlastností zboží s vlastnostmi deklarovanými nebo spravedlivě očekávanými. V případě použitého zboží se za vadu nepovažuje nedostatek, o kterém jste předem věděli, nebo který plyne z míry opotřebení. Tedy z doby a způsobu užívání, s čímž byste měli být obeznámeni.

Pokud si koupíte rok starý mobilní telefon a na něm se bude vybíjet baterie o třetinu rychleji než nová, jedná se o standardní snížení její výkonnosti, které vám potvrdí většina odborníků v dané oblasti. Pokud by však baterie měla v této době nulovou kapacitu, jednalo by se o vlastnost, kterou jste nemohli očekávat, pokud jste na ni nebyli upozorněni. Tedy o vadu, jejíž odstranění můžete po prodávajícím žádat, nastínila rozdíl Hekšová.

Reklamovat vadu použitého zboží můžete podle ní stejně jako v případě nového zboží. Za vadu odpovídá prodávající, který si může za účelem posouzení vady nebo kvůli opravě zboží smluvit jiný subjekt, nejčastěji autorizovaný servis. Největší pozor by si spotřebitelé měli dát na zkrácení záruky u použitého zboží. Zákon prodávajícím umožňuje ujednat kratší záruční dobu, ale nesmí být kratší než 12 měsíců, zdůraznila Hekšová.

Prodávající také podle zákona musí odstranit vadu zboží buď:

  • opravou, která nijak nesníží hodnotu věci,
  • výměnou za zcela stejný nový bezvadný kus, 
  • odstoupením od kupní smlouvy,
  • formou slevy, pokud vada nebrání dalšímu užívání věci.

V případě použitého zboží není dost dobře možné, aby prodávající sehnal zcela stejně opotřebovaný nový kus zboží. Zákon tedy namísto výměny zboží dává kupujícímu v tomto případě také právo na přiměřenou slevu z ceny.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Autorka je zástupkyní šéfredaktora serveru Měšec.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).