Lékař nemá právo chtít po vás poplatek za vydání písemné zprávy o odmítnutí vašeho přijetí do své péče. Povinnost vystavit písemnou zprávu s odůvodněním odmítnutí nepřijetí do péče totiž vyplývá přímo ze zákona o zdravotních službách. Lékař může přitom pacienta odmítnout jen z důvodů, které jsou jmenovitě uvedeny v zákoně.
Jelikož je požadavek na úhradu poplatku za vydání zprávy neoprávněný, může pacient případně požadovat po poskytovateli jeho vrácení. Nejenom za tímto účelem doporučujeme při veškerých hotovostních platbách požádat poskytovatele o vystavení dokladu o poskytnutí služby, který musí obsahovat datum poskytnutí služby, označení služby, cenu a údaje o poskytovateli,
vysvětlil Vlastimil Sršeň, tiskový mluvčí VZP.
Bez tohoto dokladu a uvedených náležitostí je totiž později téměř nemožné prokázat realizaci platby a její účel. Důvodem pro odmítnutí přijetí do péče může být jen překročení únosného pracovního zatížení, tedy pokud přijetí brání provozní důvody, personální zabezpečení nebo technické a věcné vybavení zdravotnického zařízení.