Lidem se nelíbí vyúčtování za energie, posílají stížnosti regulátorovi

Sdílet

13. 10. 22 / 1x / energie, cena, zděšení, panika Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

Na Energetický regulační úřad (ERÚ) se v prvním čtvrtletí roku 2023 obrátily 4 tisíce lidí, kteří nejsou spokojeni se svým dodavatelem energie. Přibližně polovina stížností se týká plateb za plyn či elektřinu, stovky podnětů pak mířily na odstoupení od stávající smlouvy a změnu dodavatele. Návrhů na mimosoudní řešení sporu, které na ERÚ dorazily, je dvojnásobek oproti předchozímu roku.

V loňském roce nám spotřebitelé volali a psali hlavně kvůli zvýšeným zálohám za elektřinu a plyn. Nyní se zdražení začíná častěji projevovat také ve vyúčtováních, která lidem postupně chodí, shrnuje Ladislav Havel, člen rady ERÚ. Stížnosti se často týkají chybného vyúčtování, tady radíme ho neprodleně a písemně reklamovat u dodavatele. Jestliže došlo k neoprávněné změně ceníku, kdy dodavatel například zdražení neoznámil minimálně s třicetidenním předstihem, prokazatelně a adresně, jde o změnu neplatnou a spotřebitel se musí bránit, dodává.

Ze stížností, které na ERÚ chodí, také často vyplývá, jak postupné snižování cen pod energetický strop začali zneužívat nejrůznější energošmejdi.

Oživení trhu s sebou ovšem bohužel přináší i některé negativní jevy. Opět se aktivizují nepoctiví zprostředkovatelé, kteří zákazníky ke změnám dodavatelů doslova tlačí. Nebezpečné jsou především situace, kdy energošmejdi zazvoní u domovních dveří a chtějí smlouvu podepsat hned na místě. Často při tom zcela ignorují zákaz podomního prodeje v obci,  říká členka rady ERÚ Markéta Zemanová.

Desatero, jak nenaletět podvodníkům s energiemi

Energetický regulační úřad doporučuje:

  • Nespěchejte. Kývnout bez rozmyslu na první nabídku, která se tváří jako ta zaručeně nejlepší, není rozumné. Než vůbec začnete jednat o nové smlouvě, podívejte se do té stávající, která může obsahovat vysoké sankce za předčasné ukončení.
  • Ptejte se, s km jednáte. Kromě samotného dodavatele energií vás mohou oslovit také  zprostředkovatelé, kteří energie pouze přeprodávají. Chtějte proto vědět, s kým konkrétně mluvíte a z jaké je společnosti.  Nespokojte se jen s tím, že pro vás má nabídku toho a toho dodavatele. Zazvoní obchodník přímo u vás doma? Tlačí na vás, že podepsat je nutné okamžitě? Tím spíš buďte obezřetní a určitě si vezměte čas na rozmyšlenou.
  • Prověřujte. Jednáte přímo s dodavatelem? Zkuste si na něj najít reference. Ostatní zákazníci vám mohou dát cenné rady a upozornit vás třeba i na některé triky, kterých byste si jinak nevšimli. Totéž platí pro zprostředkovatele, jejichž registr vede od července 2022 Energetický regulační úřad. Pokud zprostředkovatele v registru nenajdete, je dost dobře možné, že o registraci vůbec nepožádal, a svou činnost tedy vykonává nelegálně.
  • Čtěte si pečlivě smlouvu. Je totiž důležité nejen jak, ale také co čtete. Klíčová je pro vás smlouva (celým názvem „Smlouva o sdružených službách dodávky elektřiny/plynu“), jejíž součástí budou obchodní podmínky a ceník. Upisujete se k ní, nikoliv k tomu, co vám bylo napsáno do mailu či co stojí v reklamních brožurách. Pokud je ve smlouvě rozpor mezi všeobecnými obchodními podmínkami a hlavní smlouvou, platí ujednání v hlavní smlouvě. Konečný ceník ze smlouvy si porovnejte s tím v nabídce. Neliší se?
  • Ceník se může měnit. Ceníkovou cenu vám může dodavatel v průběhu trvání smlouvy změnit, pokud se na tom ve smlouvě dohodnete. Musí vám to ovšem oznámit minimálně s třicetidenním předstihem, a to prokazatelně a adresně. Nestačí tedy například jen informace na webu. Pokud chcete energie odebírat po určité období za stále stejnou cenu, musíte mít ve smlouvě dohodnutou tzv. fixaci / garanci ceny.
  • Výpověď mžete i dostat. Pozor, fixace ceny není totéž, co smlouva na dobu určitou. Smlouvou uzavíráte na konkrétní dobu dohodu o samotných dodávkách elektřiny či plynu, nikoliv o jejich ceně. Smlouvu na dobu určitou musíte standardně dodržet, naopak smlouvu na dobu neurčitou můžete kdykoliv vypovědět. Po skončení výpovědní lhůty zaniká. Stejnou možnost má ale i protistrana, proto závazek fixované ceny v kombinaci s dobou neurčitou nedává smysl, dodavatel ho v praxi nemusí dodržet.
  • Pozor na spoty. Specifickým druhem jsou tzv. spotové tarify, u nichž se výše vašich plateb odvíjí od aktuálních cen komodit (silová elektřina a zemní plyn) na burze. Takový produkt může být pro zákazníka výhodný, pokud ceny energií na krátkodobých trzích klesají, zároveň ale není chráněný před prudkým nárůstem ceny. Jedná se o produkt vhodný jen pro poučené a aktivní spotřebitele, kteří sledují vývoj cen energií.
  • Hlídejte si pokuty i odměny. Bedlivý pozor si dávejte na náležitosti související s délkou trvání smluv. Jak vysoká vám hrozí smluvní pokuta v případě předčasného ukončení smlouvy? A nepožaduje dodavatel úhradu škody, případně ušlého zisku? Nabízí vám finanční bonus, když u něj vydržíte nějakou dobu, v opačném případě ale musíte „slevu“ doplatit? Neúměrně vysoké platby jsou riskantní, protistrana patrně ví, proč je ve smlouvě má.
  • Nerozumíte? Ptejte se. Jestliže něčemu ve smlouvě nerozumíte, některá pasáž vám nedává smysl či se vám zdá nestandardní, ptejte se. Pokud vám obchodník na vaše dotazy uspokojivě neodpoví, odvádí řeč jinam nebo ho evidentně znervózňují, pak dobře zvažte, zda v jednání dál pokračovat. Rozhodně nepodepisujte nic, čemu nerozumíte.
  • Schovejte si smlouvu. Ve zdánlivě banální radě upozorňujeme i na skrytou hrozbu, že vám zprostředkovatel smlouvu bezprostředně po podpisu vůbec nedá. „Jeden výtisk je pro mě, druhý pro dodavatele, vám smlouvu pošleme později,“ slibují někteří. Žádné takové, na originálu smlouvy vždy trvejte a pečlivě si ho schovejte.
Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Autorka pracuje jako finanční poradkyně u společnosti Kapitol.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).