Blíží se Vánoce, a to se vždy hodí vědět, jak je to s vrácením, případně s reklamací zboží. Pravidla shrnul Jiří Fröhlich, mluvčí České obchodní inspekce.
Vrácení zboží
Vrácení do 14 dnů bez udání důvodu se vztahuje výhradně na nákup „na dálku“, klasicky např. přes internet. Nejedná-li se tedy o smlouvy uzavírané na dálku, tj. například přes internet nebo zásilkové firmy, nemá prodejce zákonnou povinnost zakoupené zboží vzít zpět nebo vyměnit pouze z toho důvodu, že se zákazníkovi nehodí nebo nelíbí. Jedná se o nejčastější spotřebitelský omyl.
V případě, kdy například prodejce v kamenné provozovně (stává se to u prodeje oblečení) v reklamě u obchodu (či v letáku nebo jinak) slibuje výměnu zboží za jiné, musí to pak dodržet. Pokud se však prodejce k něčemu takovému (nepovinnému) nad rámec zákona zaváže – například, že jejich zákazník má právo na „vrácení zboží“ či „výměnu zboží za jiné až tři měsíce po nákupu“, udělá z toho pro sebe povinnost.
Doporučujeme však spotřebitelům uschovat si doklad o koupi, aby mohl prokázat, kdy a kde zboží nakoupil, ještě lepší je nechat si v tomto dokladu potvrdit možnost vrácení či výměny zboží za jiné.
Reklamace
Pro spotřební zboží je zákonem stanovena 24měsíční odpovědnost prodávajícího za vady zboží, která má přesně stanovený obsah. Je zakázáno ji předem jakkoli omezit nebo úplně vyloučit. K takovým ustanovením obchodních podmínek či reklamačních řádů se nepřihlíží. (Výjimku představuje možnost dohodnout u použitého zboží zkrácení doby trvání odpovědnosti až o polovinu, tedy na 12 měsíců.)
Spotřebitel však musí prokázat, kdy zboží u tohoto prodejce bylo zakoupeno, ideální je tedy doklad o koupi, ale lze to prokázat i jinou formou, například výpisem z karty apod. Proto by k dárkům měl dárce uschovat také doklad o koupi.