Nezaměstnaní se mohou nově přihlásit do evidence uchazečů o zaměstnání u Úřadu práce ČR online přes Klientskou zónu Jenda. Na stejném místě si mohou vyřídit také žádost o podporu v nezaměstnanosti. Vyhnou se frontám na úřadech práce, které se tu obvykle tvoří vždy na začátku každého nového roku.
Zajímají vás další novinky roku 2025, které se dotknou vaší peněženky? Najdete je v našem velkém rozcestníku Změny a novinky roku 2025 v kostce.
Myslím, že tuto možnost ocení všichni nejen proto, že je to jednoduché a pohodlné, ale i proto, že si mohou v klidu zvolit čas, kdy žádosti podají a nemusí čekat na úřední hodiny či stát ve frontě. Ti, kdo nechtějí nebo nemohou požádat online, mohou samozřejmě i nadále využít pobočky Úřadu práce ČR, kde jim naši proškolení pracovníci při tzv. asistovaném podání zaregistrují žádost ve stejném systému a poradí jim i jak příště mohou klidně podat žádost i samostatně,
vysvětlil generální ředitel Úřadu práce ČR Daniel Krištof, podle kterého se díky menšímu objemu administrativy a automatické redukci chyb budou moci pracovníci úřadu práce více věnovat poradenské činnosti.
Přihlásit se na úřad práce online je možné od začátku letošního roku. Hned prvního ledna bylo přes web MPSV (na úvodní stránce přes dlaždici Měním zaměstnání online) podáno 1681 žádostí o zprostředkování zaměstnání a 1332 žádostí o podporu v nezaměstnanosti. V pracovních dnech je možné využít také formu asistovaného podání do klientské zóny Jenda na pobočkách úřadu.
Jak požádat o podporu online?
K žádosti online stačí podle Krištofa doložit jen nejnutnější dokumenty, a to i zpětně, takže k vyřízení v úvodu stačí jen chytrý telefon nebo jiné zařízení připojené k internetu.
V důsledku rozšiřující se digitalizace a propojování státní správy by měla také aplikace Jenda řadu informací předvyplnit za uživatele.
Do Jendy se přihlásíte pomocí elektronické identity občana (například bankovní identitou). Digitální žádost neumožňuje udělat formální chybu, takže pokud některé vámi uvedené skutečnosti brání zařazení do evidence nebo přiznání podpory, systém vás na to hned upozorní.
Žádost žadatele vede tak, že podle jeho odpovědí ho buď rovnou přesměruje na další dotaz nebo mu naopak položí případné zpřesňující otázky. Zároveň po odeslání žádosti může sledovat stav jejího zpracování, hlásit změny, dodatečně komunikovat s úřadem,
upřesnil Krištof, podle kterého v současnosti žádá přes Jendu o rodičovský příspěvek zhruba 60 % žadatelů a o příspěvek na bydlení 40 % žadatelů.
Elektronické vyřizování dávek nemocenského pojištění
Od letoška došlo i k elektronizaci zbylých dávek nemocenského pojištění, které se dosud vyřizovaly „papírově“ (nemocenské už je možné vyřídit přes eNeschopenku od roku 2020).
Změna se týká peněžité pomoci v mateřství (lidově mateřské), otcovské, krátkodobého a dlouhodobého ošetřovného a vyrovnávacího příspěvku v mateřství. Agenda se sjednotila pod názvem eDávky.