Hlavní navigace

Jaké doklady budete potřebovat při sepisování žádosti o důchod?

Sdílet

Chystáte-li se na okresní správu sociálního zabezpečení, abyste si požádali o důchod, připravte si před tím k ruce potřebné dokumenty, abyste poté proces žádosti o důchod zbytečně neprodlužovali.

S sebou budete potřebovat:

  • doklad totožnosti (občanský průkaz nebo cestovní pas, případně povolení k pobytu),
  • bankou potvrzený tiskopis Žádost o zařízení výplaty důchodu poukazem na účet v ČR – majitel účtu nebo Žádost o zařízení výplaty důchodu poukazem na účet manžela (manželky) v ČR – to jen pokud budete chtít zasílat výplatu důchodu na bankovní účet,
  • dokumenty dokládající doby pojištění, které ČSSZ nemá v evidenci.

V posledním zmiňovaném případě jde například o:

  • doklady o studiu, popřípadě učení, i nedokončeném (výuční list, maturitní vysvědčení, diplom nebo index),
  • doklady o výkonu vojenské služby, 
  • doklady prokazující výchovu dětí nebo péči o děti (rodné listy dětí nebo výpisy z matriky narození, popř. jiné doklady o době a rozsahu péče), pokud nelze uvedené ze strany úřadu ověřit v agendovém systému evidence obyvatel,
  • doklady o dobách pojištění nebo náhradních dobách, které nejsou uvedeny v informativním osobním listu důchodového pojištění nebo o nichž víte, že je ČSSZ nemá ve své evidenci.

Tzv. náhradní dobou pojištění je kromě studia, vojenské a civilní služby nebo péče o dítě například i péče o osoby závislé na pomoci jiné osoby, období pobírání nemocenských dávek nebo např. invalidního důchodu III. stupně.

Soupis dokumentů, kterými můžete náhradní doby doložit, najdete v Příručce budoucího důchodce pro rok 2021 na stranách 10–12.

Žádost o důchod, kterou můžete podat sami nebo pomocí zmocněné osoby, můžete na úřad donést nejdříve čtyři měsíce před požadovaným dnem přiznání důchodu.

Na téma důchodů pravidelně vydáváme články v rámci seriálu Jak dosáhnout na co nejvyšší důchod

Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).