Jak v nájmu řešit škody, které napáchaly vytrvalé deště?

20. 9. 2024

Sdílet

Povodeň, záplava Autor: Dalibor Z. Chvátal
Ilustrační foto. Záplava po dešti a rozvodnění Odry. (Ostrava, 16. 10. 2020, Asus Zenfone 7 Pro)

Škody způsobené povodněmi se kromě majitelů vlastních nemovitostí dotkly i těch, kteří bydlí v nájmu. Jak by měli nájemníci správně reagovat, aby získali náhradu vybavení z pojištění majitele?

Nájemníci si do bytů často kupují vlastní vybavení, typicky nábytek nebo třeba elektroniku. Poškození tohoto vybavení spadá pod pojištění domácnosti, které může mít dle dohody sjednané majitel nebo ten, kdo si nemovitost pronajímá. Pevné součásti bytu naopak spadají do pojištění nemovitosti. To by mělo krýt škody na stěnách, oknech, stropech nebo střeše a měl by ho mít sjednané majitel nemovitosti.

Pokud voda poškodila váš byt v nájmu, měli byste veškeré škody pečlivě a detailně zdokumentovat. Pojišťovnám se musí všechny škody hlásit neprodleně po jejich vzniku, přičemž lhůta pro nahlášení je vždy jiná. Lidé by tedy neměli nahlašovat škody až po tom, co vše opraví a vyřídí, protože pojišťovna to pak může zamítnout kvůli pozdnímu nahlášení, upozornila Miroslava Kačerová, manažerka zákaznické zkušenosti ze společnosti UlovDomov.cz, která radí pro hladké vyřízení od pojišťovny doplnit i co nejvíc informací ohledně škody. Zejména rozsah (metráž) škod a informace o poškozených věcech (přesný typ, stáří, pořizovací cenu, účtenky a faktury od zničených věcí, klidně i servisní štítek spotřebičů).

Nejčastějším typem poškození po rozsáhlých deštích jsou podle Kačerové stěny a stropy, které potřebují nově vymalovat. Zatečení vody, které poškodí vzhled stěn, spadá do pojištění nemovitosti. Pojišťovny ale mohou mít výluku z důvodu špatného stavu těsnění/oken, takže škoda tohoto charakteru nemusí být proplacena, upozorňuje s tím, že pokud zateče do bytu například špatnou hydroizolací ze střechy, může to být řešeno i z pojistky SVJ. 

Dodala také, že nikdy na stejnou událost nemůže být plněno ze dvou různých pojištění, protože by se jednalo o bezdůvodné obohacení. Pokud je však plněno v rámci jedné pojistné události a vyplacená částka nestačí na pokrytí škod, je možné uplatnit škodu i v rámci další pojistné události, například na odpovědnost a majetek, vysvětlila Kačerová a dodala, že při hlášení druhé pojistné události je nutné pojišťovnu informovat, že již bylo částečně plněno v rámci první pojistky, a to nejlépe se zasláním vyjádření o pojistném plnění z první pojistné události.

Zasáhly vás povodně nebo naopak chcete darovat? Přinášíme souhrn informací, které mohou pomoci Přečtěte si také:

Zasáhly vás povodně nebo naopak chcete darovat? Přinášíme souhrn informací, které mohou pomoci

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Autorka je zástupkyní šéfredaktora serveru Měšec.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).