Jak se nenapálit při nákupu zájezdu?

29. 2. 2012

Sdílet

Mnozí nedočkavci začínají právě v tomto období kupovat zájezdy First minute. V tomto období si podle viceprezidenta Asociace českých cestovních kanceláří (AČCKA) Tomio Okamury zakoupí zájezd až 40 % všech klientů cestovních kanceláří. 

Na co si dát pozor?

Na co se zaměřit když vybíráte zájezd? Nejdříve na certifikáte pojišťovny o pojištění cestovní kanceláře proti úpadku. Jen tak si můžete být jisti, že v případě krachu dostanete své peníze za nerealizovanou dovolenou zpět. Pokud už jste na dovolené, musí se o vás v případě krachu cestovní kanceláře (CK) postarat pojišťovna. Je třeba upozornit, že některé pojišťovny vydávají certifikát pojištění cestovní kanceláře proti úpadku na dobu neurčitou. Což je však matoucí pro veřejnost, neboť pojištění platí vždy pouze na 1 rok. Klienti cestovních kanceláří by si tak vždy měli ověřit aktuální platnost pojištění CK, upozorňuje Okamura.

Pak je nutné se samozřejmě zaměřit i na smlouvu, ve které nesmí chybět označení obou smluvních stran, místa pobytu nebo například zajištění dopravy i v místě či nikoli. Doporučujeme, aby si klient nechal do smlouvy specifikovat všechny důležité požadavky na zájezd (včetně toho, zda-li má být zajištěn pokoj s výhledem na moře, jak daleko má být pláž od hotelu, služby animátora, dětské bazény apod), radí Okamura s tím, že tyto požadavky mohou být konkrétně vypsány či zaneseny ve smlouvě formou odkazu na stránku v katalogu CK. 

Pokud „cestovka“ nesplní řádně povinnosti, musíte reklamaci uplatňovat bez zbytečného odkladu, nepozději ale do třech měsíců od skončení zájezdu. Jinak vaše právo na reklamaci zanikne.
Doporučujeme podat písemnou reklamaci, případně doplněnou reklamačním protokolem z místa pobytu potvrzeným delegátem či hotelem, a fotografiemi dokládajícími reklamovaný stav a to do cestovní kanceláře či do cestovní agentury, která reklamaci postoupí cestovní kanceláři. Cestovní kancelář má lhůtu 30 kalendářních dní pro vyřízení této reklamace, pokud se se zákazníkem nedohodne jinak, uvedl na téma reklamace Tomio Okamura.

Na co se často ptáte?

Co se považuje za „noc“ v hotelu?

Počet dní zájezdu neznamená počet nocí! Ze zákona se totiž prvním dnem zájezdu rozumí kalendářní den, kdy nastoupíte na zájezd tzn. např. odlet z ČR v 23:30 je prvním dnem zájezdu. Přílet zpět do ČR v 00:30 ráno je pak posledním kalendářním dnem zájezdu. Zájezd tak může mít třeba 8 dní, ale jen 6 celých nocí, proto doporučujeme, aby se v případech, kdy není počet nocí u zájezdu uveden, klient vždy raději informoval předem na počet celých nocí strávených na zájezdu a počet polopenzí či all inclusive. Byť se to mnohým klientům nezdá, tak tento způsob uvádění celkového počtu dní zájezdu plně odpovídá platné české i evropské legislativě. 

Do hotelu jsme přijeli až po půlnoci. Máme nárok na slevu?

Za zahájení zájezdu se obecně považuje odbavení zákazníků při odjezdu/odletu. Tj. pokud byl zákazník odbaven ještě v plánovaný den odletu/odjezdu, nárok na slevu nemá. Dojde-li vlivem povětrnostních nebo technických podmínek nebo v důsledku mimořádných okolností nezaviněných cestovní kanceláří ke změně odletu, odletového či příletového místa, mezipřistání, zpoždění apod., cestovní kancelář za případné škody, které by mohly zákazníkovi tímto vzniknout, neodpovídá a není povinna nahradit služby, které v důsledku těchto změn nemohly být čerpány. Doporučujeme prostudovat cestovní smlouvu a všeobecné smluvní podmínky.

Kdo mi vrátí peníze a zaplatí odškodné v případě zrušení zájezdu z důvodu: stávka v Řecku, výbuch sopky, konflikty v arabských zemích?

Cestovní kancelář v případech „vyšší moci“ se může odpovědnosti za škodu zprostit, prokáže-li, že ke zrušení zájezdu došlo v důsledku neodvratitelné události, které nemohla cestovní kancelář zabránit ani při vynaložení veškerého úsilí, které lze požadovat. Cestovní kancelář nabídne jinou alternativu zájezdu; v případě, pokud jiný zájezd nemůže nabídnout, vrátí zákazníkovi peníze. 

Odpovědi: Tomio Okamura

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Autorka je zástupkyní šéfredaktora serveru Měšec.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).