Hlavní navigace

Jak reklamovat chybné vyúčtování za elektřinu a plyn?

Veronika Doskočilová

Dodávky elektřiny či plynu lze reklamovat jako každé jiné zboží. Bránit se můžete vždy, když dodavatel neplní své povinnosti stanovené energetickým zákonem, vyhláškami či konkrétní smlouvou. Jak postupovat v případě chybného vyúčtování spotřebované elektřiny či plynu?

Reklamace nemá odkladný účinek. Fakturu za odebranou energii musíte zaplatit, i když s výší fakturované částky nesouhlasíte. V opačném případě riskujete vymáhání dlužné pohledávky s případnými sankcemi, upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Nejprve nahlédněte do smlouvy a obchodních podmínek svého dodavatele, kde zpravidla bývají uvedeny podrobnosti o postupu při vyřizování reklamací. Měli byste se z nich dozvědět kde, jakou formou a v jaké lhůtě je třeba reklamaci uplatnit.

Obecně platí následující pravidla:

  • Dodavatel musí vyřídit reklamaci vyúčtování nejpozději do 15 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace.
  • Dodavatel je povinen vyrovnat rozdíl v platbách způsobený nesprávným vyúčtováním nebo nesprávným měřením dodávek do 30 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace, je-li uznána jako oprávněná. Nedodrží-li tuto lhůtu, náleží vám náhrada ve výši 600 Kč za každý den prodlení, nejvýše však 24 000 Kč. U dodávek plynu jde o částky 750 Kč denně, nejvíce však 7500 Kč.
  • Reklamaci můžete uplatnit jakýmkoliv způsobem. Je ale vhodné ji podat písemnou formou – ta zajistí prokazatelnost vašich tvrzení, tedy kdy byla reklamace uplatněna, co bylo jejím obsahem atd.

V dopise uveďte, že se jedná o reklamaci, dále své identifikační údaje (jméno a příjmení, adresu), údaje reklamované faktury (variabilní symbol, zákaznické číslo, číslo odběrného místa), popřípadě popište jiné reklamované vady. Pokud reklamujete vady měření, je vhodné uvést též číslo elektroměru či plynoměru a případně zjištěné stavy. Uveďte i přesný popis reklamované skutečnosti a případně navrhnout důkazy.

Pokud dodavatel vaši reklamaci nevyřídí nebo nedodrží uvedené lhůty, můžete se obrátit na Energetický regulační úřad, který dohlíží nad dodržováním předpisů v této oblasti. Nejste-li spokojeni s vyřízením reklamace, máte také možnost obrátit se na soud, uvádí Lukáš Zelený.

Našli jste v článku chybu?
  • 23. 3. 2016 14:54

    Jaromír (neregistrovaný) ---.piraten-nds.de

    Možná to s tím úplně souviset nebude, ale právě na základě takového pochybení, jako bylo zaslání nám chybné fakturace, jsme doma vyřešili úplnou obměnou dodavatele, jelikož je to prostě špatně a stávat by se to dle mého nemělo. Myslím si, že v tomhle systému pracuje natolik lidí, že by to prostě mělo být podchycené a vše by mělo sedět. U naší stávající Xenergie se nám to zatím nestalo.