Hlavní navigace

Firmy si oblíbily operativní leasing. Stále častěji s ním financují svá auta

Gabriela Hájková

Firmy si oblíbily operativní leasing. Jeho podíl na financování osobních firemních vozidel se za první tři kvartály meziročně zvýšil o 4,7 % na úkor podnikatelských úvěrů a finančního leasingu.

Podle České leasingové a finanční asociace (ČLFA) dosahuje za první tři letošní čtvrtletí podíl v rámci produktů financování firemních vozidel u finančního leasingu 5,7 %, u operativního leasingu 44,8 % a u podnikatelských úvěrů 49,5 %.

Podle ČLFA operativnímu leasingu paradoxně prospěla krizová léta. Služba funguje tak, že z ceny nové věci zaplatíte jen tu část, která se během vašeho užívání opotřebuje. Proto kvůli vlastnictví věci nevážete kapitál za dobu, kdy věc nepoužíváte. V měsíčních splátkách si předplácíte předpokládaný servis, pojištění a další služby. Operativní leasing se tak může vyplatit i v případě, že potřebujete po nějaký čas využívat nákladné zařízení o němž ale víte, že ho budete potřebovat jen po omezeně dlouhou dobu a koupe se proto zdá zbytečná.

Operativní leasing umožňuje rozpuštění nákladů na provoz vozidel ve srovnání s odpisy majetku. Dopředu je sjednán rozsah servisního plánu a budoucí náklady jsou tedy součástí splátek. Tím se eliminují jednorázové výdaje v budoucnu a firma tak stabilizuje své cash flow, vysvětlila Gabriela Ivanco ze společnosti Mazars a dodala, že operativní leasing se považuje za službu a v současné daňové úpravě je na rozdíl od finančního leasingu možné si dávat do daňových nákladů celou splátku operativního leasingu. Nájemné u operativního leasingu je podle ní obecně vždy daňově uznatelným nákladem. Ivanco ale upozornila na omezení v situaci, kdy je po ukončení operativního leasingu prodáván předmět leasingu nájemci. V takovém případě se provádí test kupní ceny. Pokud je kupní cena vyšší nebo rovna daňové zůstatkové ceně vypočtené pomocí rovnoměrných daňových odpisů ze vstupní ceny majetku evidované u pronajímatele, pak je vše v pořádku a splátky zůstávají daňově uznatelnými. V opačném případě je veškeré nájemné daňově neuznatelným nákladem, dodala Ivanco.

Podle ČLFA se navíc dají získat u větších leasingových společností slevy od jejích dodavatelů, které ze své pozice vyjedná.

Podnikatelé si jednak uvědomují, že vozidlo není cílem podnikání, nýbrž prostředkem k jeho rozvoji, a není tedy nutné ho vlastnit. Další důvody jsou ekonomické, protože operativní leasing zlevnil díky konkurenci i levnějším vstupům, vysvětlil vzrůstající oblibu této formy financování Jan Tejnor ze společnosti Arval.

Našli jste v článku chybu?