Internetové obchody si podle testu Sdružení obrany spotřebitele (SOS) oproti loňskému roku nepřilepšily, ale ani výrazně nepohoršily. Předmětem průzkumu bylo 100 internetových obchodů. Výzkum probíhal na základě pěti kritérií. Veškerá kritéria splnilo 17 prodejců. V loňském roce splnilo kritéria šest obchodníků. Průměrný výsledek všech obchodů, jež splnily kritéria je 66,4 % oproti loňskému výsledku 66,2 %.
Prvním kritérium bylo splnění podmínky poskytnutí informací o dodavateli. V tomto bodě obstály všechny internetové obchody zařazené do průzkumu.
Zákonné odstoupení od smlouvy během prvních čtrnácti dnů od dodání zboží bylo zařazeno jako další kritérium. Zde však oproti loňskému roku došlo k poklesu z 81 na letošních 70 obchodů, jež podmínku splňovaly a uváděly na svých webových stránkách.
Největší zlepšení oproti loňskému roku, kdy byl test rovněž prováděn, je ustupující trend požadavku na poplatek za neoprávněnou reklamaci, která je v rozporu se zákonem. Letos si tento poplatek účtovalo 10 internetových obchodů, zatímco v loňském roce jich bylo 22.
Druhé největší zlepšení, které odhalil test internetových obchodů SOS, byla možnost uplatnit rozpor s kupní smlouvou podle § 616 občanského zákoníku. Podle citace z tohoto zákona prodávající odpovídá kupujícímu za to, že prodávaná věc je při převzetí kupujícím ve shodě s kupní smlouvou, zejména, že je bez vad.
V praxi to znamená, že zákazník dostane stejné zboží, jaké je uvedeno v jeho objednávce a následně v dodacím listu nebo na faktuře. Toto kritérium splnilo 23 obchodů. V loňském testu této podmínce vyhovělo 9 obchodů.
Největším problémem pro internetové obchody se stal pátý bod testu. Ten byl zaměřen na správné poskytnutí informací o uplatnění reklamace. Informaci o reklamacích řádně splnilo jen 49 obchodů. SOS vidí největší slabinu hlavně u těch provozovatelů internetových obchodů, kteří na svých webových stránkách neuvádějí obchodní podmínky, nebo jejich obdobu.