Hlavní navigace

Dovozy ojetin rostou. Při nákupu auta z bazaru si na ně dejte pozor

Sdílet

Jiří Hovorka 24. 4. 2018

Při nákupu ojetého vozu v českých bazarech buďte obezřetní především při nákupu dovezených aut. Vyplývá to z údajů společnosti Cebia, která se zaměřuje na prověřování původu a historie vozidel. 

Podíl stočených vozidel na nabízených ojetinách se pohybuje stále okolo 40 procent, vzrostlo však množství stočených kilometrů. Zatímco loni se průměrné stočení pohybovalo okolo 100 tisíc kilometrů, letos se navýšilo na 116 tisíc kilometrů.

Cebia také upozorňuje na to, že během prvních třech měsíců letošního roku výrazně rostl počet dovážených ojetých vozidel. Ačkoli růst dovozů ojetin přetrvává již od roku 2015, až do letošního roku tempo růstu postupně sláblo. Letos naopak výrazně zrychlilo. Zatímco loni byl ve stejném období meziroční nárůst „jen“ čtyři procenta, v letošním prvním čtvrtletí se podle statistiky Svazu dovozců automobilů (SDA) dovozy navýšily o 10,9 procenta.


Autor: Cebia

Původ ojetých aut v českých bazarech v prvním čtvrtletí roku 2018.

Bohužel to znamená, že se do České republiky může dostávat ještě více problematických aut ze zahraničí. Samozřejmě nelze říci, že všechny dovážené vozy jsou špatné, avšak kvůli tomu, že u některých lze obtížně ověřit jejich historii, je u nich častější stáčení tachometrů, zatajování havárií či skutečné země původu a řada dalších podvodů, říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.

Koupě dovezeného auta bývá podle něj pro zákazníky rizikovější než koupě auta českého původu, u něhož lze zpravidla dohledat jeho historii. Podle aktuálních dat SDA se navíc zvyšuje podíl dovezených aut, která jsou starší 15 let, což může mít neblahý vliv na bezpečnost provozu, dodává Pajer.

Podle něj lze také očekávat, že Českou republiku mohou zaplavit ojeté diesely z Německa, kde se některá města postupně chystají na zákazy těchto aut ve svých ulicích. V Česku je přitom stále poptávka zejména po ojetých autech na naftu. V prvním kvartálu tvořily takové vozy 61,5 procenta prodejů.

Spolu s ojetinami z Německa se na český trh může dostat také více aut z jiných zemí, zejména jižní a východní Evropy. U těchto vozidel je vysoká pravděpodobnost, že budou zákazníkům nabízena jako auta s německým původem, uvádí Pajer.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).