Hlavní navigace

Dodavatelé energií si svlékli rukavičky, mění běžné ceníky na spotové. To přitom nesmí

Sdílet

15. 2. 22 / 1x / energie, účty, domácnost Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed

Někteří dodavatelé energií už se se svými zákazníky přestali mazlit. Bez jakékoli diskuse posílají lidem jednostranné oznámení, že jim mění dosavadní běžnou nebo fixní cenu na spotovou. Upozorňuje na to Energetický regulační úřad (ERÚ) s tím, že se tyto praktiky začínají množit. Protože se nejedná o úpravu ceníku, ale fakticky o nedodržení smlouvy, je takové jednání nezákonné.

Spotové ceny přitom pro zákazníky představují obrovské riziko. Neexistuje u nich žádná brzda, která by růst ceny zastavila, pokud dojde k dalšímu zdražení na burze.

Pro dodavatele jsou nyní spotové produkty pochopitelně výhodné. Téměř nic u nich totiž neriskují a marži mají jistou. Energie mohou kupovat na krátkodobém trhu a veškerá rizika prudkých cenových výkyvů nesou spotřebitelé. Ti bohužel zjišťují, co podepsali, až když jim skokově rostou zálohy. Teď jsme například řešili problém páru seniorů, kterým zálohy na plyn vyskočily z jednotek tisíc na 26 tisíc korun měsíčně, upozorňuje Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ.

Oznámení, která nyní někteří dodavatelé svým zákazníkům posílají, se přitom často tváří, jako by šlo o změnu ceny nebo drobnou úpravu smluvních podmínek, v souladu se zákonem i s původní smlouvou. A argumentují současnou situací na trhu. Tento postup však § 11 Energetického zákona zakazuje, naopak jasně říká, za jakých podmínek může dodavatel smlouvu jednostranně změnit.

Vše je otázkou původní smlouvy, zda takto výraznou změnu dodavateli výslovně umožňuje. Tady už totiž nejde jen o možnou jednostrannou změnu, kterou připouští zákon a upravuje náležitosti oznámení. Zjednodušeně by se dalo říct, že dodavatel nabízí smlouvu úplně novou, a to nemůže udělat jen tak. Se spotřebitelem se musí dohodnout a získat jeho souhlas. V opačném případě půjde o změnu neúčinnou, vysvětluje Markéta Zemanová. Smlouvy se musí plnit. Budeme-li řešit následné spory mezi dodavateli a spotřebiteli, budeme se držet této zásady vyplývající z občanského zákoníku, dodává.

Jak se bránit, pokud jste dostali takovéto jednostranné oznámení od svého dodavatele?

Napište dodavateli, že se změnou nesouhlasíte a že ji považujete za neúčinnou. Poté pošlete stížnost na ERÚ.

ERÚ ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu připravuje úpravu energetického zákona, která zpřísní podmínky, za kterých dodavatelé mohou spotové produkty nabízet.

  • Spotřebitelé by měli získat možnost podobné smlouvy kdykoliv vypovědět bez sankce, i když půjde o smlouvy na dobu určitou.
  • Zavedou se přísnější pravidla pro výpočet záloh tak, aby se počítaly zpětně z cen, které jsou již známy a nikoliv podle odhadů budoucího vývoje.

Pokud nabídkami spotových produktů někteří dodavatelé přenáší své obchodní riziko na spotřebitele, zamezil by náš návrh přinejmenším tomu, aby takové firmy případným neúměrným navyšováním záloh ještě pokrývaly riziko nedostatečného cash flow. I když ERÚ vnímá tíživou situaci také na straně dodavatelů, nelze ji řešit na úkor spotřebitelů, kteří jsou z principu slabší smluvní stranou, říká další člen rady ERÚ Ladislav Havel.

Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).