Rakouská kontrola na silnici vám může zabavit auto ve špatném technickém stavu. Nejprve se zdejší pracovníci kontroly na silnici zaměřují na to, zda máte špinavý výfuk. Pak se vozidlo pošle na kontrolu do STK a SME. Tam se zjišťuje o jakou závadu jde. Pokud bylo s vozidlem jakkoliv manipulováno mimo zákon, tak o vozidlo ihned přijdete, jelikož je to doličný předmět a dostanete ho tak za 3 měsíce s vyrozuměním, že šlo o podvod a že budete platit náklady na opravu, STK, SME a pokutu ve výši až 5000 eur,
vysvětluje odborník na problematiku měření emisí Libor Fleischhans ve zprávě asociace ÚAMK.
Kontrola na samotné rakouské STK probíhá v první řadě jako u nás je vizuelně. Může se zaměřit i na naměřené hodnoty kouřivosti. To znamená, že když technik rakouského SME vidí několikanásobek hodnoty kouřivosti, usoudí podle Fleischhanse, že je někde technický problém a vyřadí ho pro poškození. I přes to, že vyhovuje štítková hodnota.
I kdyby vůz s takovou vadou prošel kontrolou dále, rakouský centrální sběrný systém měření emisí zahlásí problém při porovnání dat s obvyklým stavem vozidel daného modelu a v řádu hodin je na daném místě měření emisí státní kontrola. Rakušané totiž nerespektují štítkovou hodnotu danou výrobcem, ale respektují to, že když je DPF funkční, tak má vozidlo kouřit v setinách a ne v desetinách,
dodal Fleischhanse. (DPF – filtr pevných částic)
Pokud tedy máte poškozený filtr pevných částic a jedete do Rakouska, mohlo by se stát i to, že se budete domů vracet veřejnou dopravou.