Více než polovina kontrolovaných autobazarů porušuje zákony. Vyplývá to z výsledků šetření České obchodní inspekce (ČOI), které probíhalo minulý rok. V průběhu celkem 115 kontrol inspektoři ČOI zjistili porušení povinností ve více než polovině z nich. U 34 vozidel také nechala ČOI vypracovat znalecký posudek kvůli podezření, že informace uváděné o vozidle neodpovídají skutečnému stavu a znalecký posudek to ve 23 skutečně potvrdil. Našly se i případy, kdy měla vozidla tachometr stočený o více než 100 000 kilometrů.
Z výsledků kontrol vyplývá, že při koupi ojetého vozidla nejsou spotřebitelé vždy pravdivě informováni o technickém stavu vozu a skutečnostech důležitých pro jejich rozhodnutí o koupi,
uvedl Mojmír Bezecný, ústřední ředitel ČOI a spotřebitelům doporučil, aby si k výběru ojetého vozu přizvali znalce v oboru. Vyhnou se tak zklamání z nevýhodné koupě a také případným následným komplikacím, neboť někteří prodejci odmítají zákonem stanovenou odpovědnost za vady zakoupeného vozu,
dodal Bezecný.
A k výsledkům kontrol se vyjádřil i ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek: Z kontrol inspektorů ČOI opět vyplývá, že podvodníci stáčející tachometry jsou nepoučitelní a dělají to ve velkém měřítku. Budu trvat na tom, aby se stáčení tachometrů stalo trestným činem. Trestná by ale samozřejmě měla být i samotná nabídka takového jednání.
Z výsledků kontrol vyplývá, že prodávající v 39 případech porušili zákaz používání nekalých, resp. klamavých obchodních praktik. V 15 případech nedodrželi formální náležitosti reklamace, v 9 případech nedodrželi termín pro její vyřízení. Přijmout k reklamaci zakoupená auta pak odmítlo 6 prodejců. Dále prodejci například porušovali povinnost informovat správně o ceně či možnosti reklamace, v šesti případech pak zkrátili práva spotřebitele jen na 6 měsíců.
´Při kontrolách také inspektoři zjistili, že některá vozidla byla nabízena do komisního prodeje v zastoupení třetí osoby, čímž se prodávající snaží vyhnout jakékoli odpovědnosti za případné vady, což se týkalo zejména vozidel ze zahraničí. U těchto vozidel bylo rovněž prokázáno, že došlo k odstranění údajů z řídících jednotek a dalších datových komponentů vozidel, kde se tato data běžně automaticky ukládají. Tím bylo prakticky znemožněno dohledání skutečného počtu najetých km a servisní knížky, pokud byly v těchto případech k dispozici, nebyly průkazné,
uvádí zpráva ČOI s tím, že kontroly budou pokračovat i nadále.