Hlavní navigace

ČOI: Reklamy na spotřebitelský úvěr klamou

Redakce

Ustanovení zákona o spotřebitelském úvěru (zák. č. 321/2001 Sb.) neukládají pouze povinnost poskytovat informace o některých podmínkách uzavření úvěrové smlouvy, ale kladou také specifické požadavky na některé reklamy či nabídky spotřebitelského úvěru. Právě na ně se v předvánočním období zaměřila Česká obchodní inspekce (ČOI) a kontrolovány byly osoby zodpovědné za tyto reklamy či nabídky, tj. buď přímo poskytovatelé spotřebitelského úvěru nebo subjekty, které jeho zprostředkování nabízely (zprostředkování smlouvy sjednávající spotřebitelský ú­věr).

V případě, že reklama spotřebitelského úvěru obsahuje úrokovou sazbu nebo jakékoli jiné údaje týkající se nákladů na úvěr, musí být nedílnou součástí takovéto reklamy roční procentní sazba nákladů na spotřebitelský úvěr (RPSN) nebo příklad výpočtu tohoto ukazatele.

Kontrolní akce byla zaměřena na poskytovatele i zprostředkovatele spotřebitelského úvěru bez rozdílu, tj. jak z řad bankovního, tak nebankovního sektoru, neboť při kontrole reklamy spotřebitelského úvěru není ustanovení o bankovním tajemství omezujícím faktorem dozoru.

Prověřeno bylo celkem 168 různých reklam a nabídek, z nichž 144 nebylo po vyhodnocení v rozporu se zákonem. V případě 24 reklam a nabídek (tj. 14,3 %) pocházejících od 21 různých subjektů bylo zjištěno porušení zákona (ust. § 3 zák. č. 321/2001 Sb.). Jednalo se o reklamy či nabídky na poskytnutí spotřebitelského úvěru či nabízející zprostředkování smlouvy sjednávající spotřebitelský úvěr, které obsahovaly úrokovou sazbu nebo jiné údaje týkající se nákladů na úvěr. Proto měla být jejich nedílnou součástí rovněž RPSN nebo příklad jejího výpočtu – u žádné z 24 reklam však tato povinnost nebyla splněna.

Na základě výsledků kontrolní akce probíhá v současnosti u 21 kontrolovaných osob šetření. Vzhledem k tomu, že správní řízení nebyla dosud ukončena, nelze uvést ani výši uložených sankcí.

Našli jste v článku chybu?