Prodejci ojetých vozidel často porušují zákon. Vyplývá to ze šetření České obchodní inspekce (ČOI), která chtěla při kontrolách zjistit, jak prodejci poskytují informace o vlastnostech vozů, ujetých kilometrech či o podmínkách kupní smlouvy.
Již průběžné výsledky kontrol prokázaly závažné nedostatky – zejména jednání prodávajících v rozporu s požadavky odborné péče, neboť neposkytovali pravdivé údaje např. o stavu vozidla, počtu předchozích majitelů či skutečném počtu najetých kilometrů. Někteří prodávající také porušili informační povinnosti při nabídce financování koupě ojetého vozu pomocí spotřebitelského úvěru,
uvádí zpráva ČOI a dodává, že ze šetření vyplynulo, že se prodávají auta se stočenými tachometry i auta bouraná.
Pokud se podle inspektorů nebudou spotřebitelé snažit získat od prodejce úplné informace a posléze si je neověří dostupnými prostředky, mohou koupit opotřebenější vůz, než jaký očekávali. To je velmi pravděpodobné zejména u vozů dovezených ze zahraničí, kdy se navíc prodávající snaží zbavit odpovědnosti za vady komisním prodejem,
varuje zpráva ČOI s tím, že kontroly autobazarů budou pokračovat dál.
Nejzávažnější zjištění
K nejzávažnějším zjištěním patří uvedení nepravdivého údaje o počtu najetých kilometrů u vozidla Škoda Octavia Combi 1,9 TDi, Laurin a Klement. Stav 138 200 km neodpovídal skutečnosti, neboť znaleckým posudkem byl z dostupných informačních zdrojů zjištěn celkový stav kilometrů ujetých vozidlem v rozmezí 335 400 – 374 865 km, což je o 197 200 až 236 665 km více, než ukazoval tachometr ke dni kontroly 26. 11. 2014. Stav počítadla 335 400 km byl uveden již v protokolu o technické prohlídce ze dne 19. 3. 2010. Dále tento vůz vykazoval na přední části znaky havarovaného vozidla.
Druhým vozidlem s největším rozdílem v počtu deklarovaných a skutečně ujetých kilometrů byla ŠKODA ROOMSTER 1,4i kombi. Stav čítače ujetých kilometrů byl ke dni kontroly 142 143 km, ale na informační ceduli byl uveden stav tachometru 139 200 km – tedy o 2 943 km nižší. Podle znaleckého posudku však byl konečný nájezd, zjištěný z historie oprav ze dne 25. 2. 2014, nejméně 299 840 km – tedy o 157 697 km, resp. 160 640 km, vyšší.
K obdobnému zjištění o skutečném počtu najetých kilometrů došlo i u ojetého vozidla Škoda Octavia Combi 1,9 TDi, kdy prodávající uvedl nepravdivý údaj o ujetých kilometrech. Stav 193 500 km deklarovaný k datu 6. 11. 2014 neodpovídal skutečnosti, neboť ze závěru znaleckého posudku vyplynulo, že již k datu 1. 1. 2013 měl vůz podle historie oprav (intervalový servis) najeto 341 460 km, tedy o 147 960 km více. Toto vozidlo dále prodávající nabízel k prodeji jako „ojeté a nehavarované“, ačkoli z nabývacího dokladu, který předložil při kontrole, mu bylo známo, že se jedná o vozidlo havarované.
Ani u vozidla Volkswagen Passat Variant údaj o najetých kilometrech, uvedený prodávajícím v nabídce – 137 529 km na tachometru – neodpovídal skutečnosti. Připojením diagnostického přístroje ke sběrnici hnacího systému vozidla byla vyčíslena skutečně ujetá vzdálenost na 268 676 km, což je o 131 147 km více.
Zdroj: zpráva ČOI
V průběhu kontrolní akce bylo zjištěno zakázané používání klamavých obchodních praktik (dle §§ 4 a 5) ve 25 případech (hlavně nepravdivé údaje o počtu najetých km, o tom, že vozidlo nebylo havarované, a také o počtu předchozích majitelů). Prezentované informace se v některých případech neshodovaly s údaji obsaženými v servisních knížkách.
Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů (APPAA) během dne vydala stanovisko reagující na zprávu ČOI. Asociace vyjádřila souhlas s názorem ministra Mládka na zavedení trestnosti stáčení tachometrů. Zároveň ale důrazně odmítla plošné odsuzování autobazarů. APPAA se podivuje, že ze strany ČOI a Ministerstva průmyslu dochází pouze k verbálním deklaracím, ale fakticky se v legislativě neděje vůbec nic. Podle APPAA je ze strany státu krajně neférové přenést veškerou odpovědnost na prodejce a neumožnit jim stejné kontrolní možnosti jako má například ČOI,
uvádí zpráva Asociace.
Autobazary totiž nemají podle předsedy Asociace Přikryla stejné podmínky jako ČOI. Ta může například požádat o výpis servisní historie vozidla přímo výrobce nebo importéra, případně využít originál servisní databáze jednotlivých značek. To žádný autobazar nemůže. Žádný importér, servis ani dealer neposkytne informace o vozidle,
uvedl Přikryl a dodal, že podle něj se stejně nepřístupně chová stát: spravuje sice Registr vozidel, kde je ohromné množství servisních informací o vozidlech, ale informace nechce poskytovat. Několikrát jsme žádali, aby tento registr byl veřejně dostupný, klidně i za poplatek. Není. Kde a jak tedy mají autobazary vozidla kontrolovat?
Podle Přikryla je na trhu navíc velké množství autobazarů, které prověřování vozidel a poskytování záruk věnují mimořádnou péči a nemalé finanční prostředky a není podle něj spravedlivé je všechny házet do jednoho pytle: stát jim v tom ale nikterak nepomáhá. Prostě si informace mají sehnat, kde chtějí. Následně je ale pokutuje, když nestandardními, a pro autobazar nedostupnými, postupy zjistí, že vozidlo je například stočené.