Hlavní navigace

ČOI: Prodejci ojetých vozů často porušují zákon

Gabriela Hájková

Prodejci ojetých vozidel často porušují zákon. Vyplývá to ze šetření České obchodní inspekce (ČOI), která chtěla při kontrolách zjistit, jak prodejci poskytují informace o vlastnostech vozů, ujetých kilometrech či o podmínkách kupní smlouvy.

Již průběžné výsledky kontrol prokázaly závažné nedostatky – zejména jednání prodávajících v rozporu s požadavky odborné péče, neboť neposkytovali pravdivé údaje např. o stavu vozidla, počtu předchozích majitelů či skutečném počtu najetých kilometrů. Někteří prodávající také porušili informační povinnosti při nabídce financování koupě ojetého vozu pomocí spotřebitelského úvěru, uvádí zpráva ČOI a dodává, že ze šetření vyplynulo, že se prodávají auta se stočenými tachometry i auta bouraná.

Pokud se podle inspektorů nebudou spotřebitelé snažit získat od prodejce úplné informace a posléze si je neověří dostupnými prostředky, mohou koupit opotřebenější vůz, než jaký očekávali. To je velmi pravděpodobné zejména u vozů dovezených ze zahraničí, kdy se navíc prodávající snaží zbavit odpovědnosti za vady komisním prodejem, varuje zpráva ČOI s tím, že kontroly autobazarů budou pokračovat dál.

Nejzávažnější zjištění

K nejzávažnějším zjištěním patří uvedení nepravdivého údaje o počtu najetých kilometrů u vozidla Škoda Octavia Combi 1,9 TDi, Laurin a Klement. Stav 138 200 km neodpovídal skutečnosti, neboť znaleckým posudkem byl z dostupných informačních zdrojů zjištěn celkový stav kilometrů ujetých vozidlem v rozmezí 335 400 – 374 865 km, což je o 197 200 až 236 665 km více, než ukazoval tachometr ke dni kontroly 26. 11. 2014. Stav počítadla 335 400 km byl uveden již v protokolu o technické prohlídce ze dne 19. 3. 2010. Dále tento vůz vykazoval na přední části znaky havarovaného vozidla. 

Druhým vozidlem s největším rozdílem v počtu deklarovaných a skutečně ujetých kilometrů byla ŠKODA ROOMSTER 1,4i kombi. Stav čítače ujetých kilometrů byl ke dni kontroly 142 143 km, ale na informační ceduli byl uveden stav tachometru 139 200 km – tedy o 2 943 km nižší. Podle znaleckého posudku však byl konečný nájezd, zjištěný z historie oprav ze dne 25. 2. 2014, nejméně 299 840 km – tedy o 157 697 km, resp. 160 640 km, vyšší.

K obdobnému zjištění o skutečném počtu najetých kilometrů došlo i u ojetého vozidla Škoda Octavia Combi 1,9 TDi, kdy prodávající uvedl nepravdivý údaj o ujetých kilometrech. Stav 193 500 km deklarovaný k datu 6. 11. 2014 neodpovídal skutečnosti, neboť ze závěru znaleckého posudku vyplynulo, že již k datu 1. 1. 2013 měl vůz podle historie oprav (intervalový servis) najeto 341 460 km, tedy o 147 960 km více. Toto vozidlo dále prodávající nabízel k prodeji jako „ojeté a nehavarované“, ačkoli z nabývacího dokladu, který předložil při kontrole, mu bylo známo, že se jedná o vozidlo havarované.

Ani u vozidla Volkswagen Passat Variant údaj o najetých kilometrech, uvedený prodávajícím v nabídce – 137 529 km na tachometru – neodpovídal skutečnosti. Připojením diagnostického přístroje ke sběrnici hnacího systému vozidla byla vyčíslena skutečně ujetá vzdálenost na 268 676 km, což je o 131 147 km více.

Zdroj: zpráva ČOI

V průběhu kontrolní akce bylo zjištěno zakázané používání klamavých obchodních praktik (dle §§ 4 a 5) ve 25 případech (hlavně nepravdivé údaje o počtu najetých km, o tom, že vozidlo nebylo havarované, a také o počtu předchozích majitelů). Prezentované informace se v některých případech neshodovaly s údaji obsaženými v servisních knížkách.

Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů (APPAA) během dne vydala stanovisko reagující na zprávu ČOI. Asociace vyjádřila souhlas s názorem ministra Mládka na zavedení trestnosti stáčení tachometrů. Zároveň ale důrazně odmítla plošné odsuzování autobazarů. APPAA se podivuje, že ze strany ČOI a Ministerstva průmyslu dochází pouze k verbálním deklaracím, ale fakticky se v legislativě neděje vůbec nic. Podle APPAA je ze strany státu krajně neférové přenést veškerou odpovědnost na prodejce a neumožnit jim stejné kontrolní možnosti jako má například ČOI, uvádí zpráva Asociace.

Autobazary totiž nemají podle předsedy Asociace Přikryla stejné podmínky jako ČOI. Ta může například požádat o výpis servisní historie vozidla přímo výrobce nebo importéra, případně využít originál servisní databáze jednotlivých značek. To žádný autobazar nemůže. Žádný importér, servis ani dealer neposkytne informace o vozidle, uvedl Přikryl a dodal, že podle něj se stejně nepřístupně chová stát: spravuje sice Registr vozidel, kde je ohromné množství servisních informací o vozidlech, ale informace nechce poskytovat. Několikrát jsme žádali, aby tento registr byl veřejně dostupný, klidně i za poplatek. Není. Kde a jak tedy mají autobazary vozidla kontrolovat?

Podle Přikryla je na trhu navíc velké množství autobazarů, které prověřování vozidel a poskytování záruk věnují mimořádnou péči a nemalé finanční prostředky a není podle něj spravedlivé je všechny házet do jednoho pytle: stát jim v tom ale nikterak nepomáhá. Prostě si informace mají sehnat, kde chtějí. Následně je ale pokutuje, když nestandardními, a pro autobazar nedostupnými, postupy zjistí, že vozidlo je například stočené.

Našli jste v článku chybu?