Co dodržovat, abyste nepřišli o plnění za typicky zimní škody?

19. 1. 2017

Sdílet

Zimní podmínky, jakými je sníh, mráz, led či námraza, přináší typické škody na majetku, proti kterým je možné se většinou pojistit. Abyste ale neměli v případě pojistné události problém s plněním, měli byste zároveň dodržovat určité zásady.

Nejčastější pojistnou událostí v zimě je podle statistik pojišťovny UNIQA prasklé potrubí při náhlých výkyvech teploty. Na řádnou údržbu je proto podle mluvčí Evy Svobodové třeba myslet včas. Opouštíte-li objekt v zimě na více jak tři dny, měli byste vodovodní systémy vypustit a uzavřít přívody, případně doplnit do topného systému nemrznoucí směs. Proti takovým událostem se lze chránit v pojištění domácnosti a nemovitosti, nicméně je třeba počítat s tím, že při vyřizování škody se bude kontrolovat, zda a jakou zimní přípravu poškozený preventivně provedl, a také jak rychle nastal a jak dlouho trval výkyv teplot, uvedla s tím, že pro případ poškození někoho jiného vyteklou nebo zmrzlou vodou slouží pojištění občanské odpovědnosti, zpravidla zahrnuté k pojištění nemovitosti (chalupy, rodinného domu, bytu, domácnosti). Některé pojistky kryjí i výdaje za ztrátu vody, která vytekla ze zařízení.

Z pojištění nemovitosti, popřípadě havarijního pojištění vozidla, je možné krýt škody za pád stromů a větví, jenž poškodí váš majetek. Pokud strom nebo větve z vašeho pozemku spadnou na cizí pozemek a tam poškodí majetek jiné osoby, lze škodu uplatnit z pojištění občanské odpovědnosti. I zde je ale třeba předvídat a v případě nepříznivého vývoje počasí raději například auto zaparkovat jinam než pod strom, dodala Svobodová.

Za pád lavin a rampouchů z budov odpovídají majitelé budov, kteří mají povinnost těmto případům předcházet řádnou péčí o majetek. Vznikne-li škoda, bude pojišťovna vždy zkoumat, zda něco bylo zanedbáno a zda bylo možné takový vývoj předpokládat. Vlastníci nebo správci budov by měli namontovat zachytávače sněhu a ledu, případně si včas objednat odklizení u specializovaných firem, označit nebezpečný úsek výstrahou. Nedodrží-li klient všechny své povinnosti a dojde-li ke škodě, může nárokovat náhradu pro poškozeného z pojištění odpovědnosti majitele (správce) objektu. Také poškozený by nicméně měl prokázat, že postupoval opatrně a dbal všech bezpečnostních zásad, upozornila Svobodová.

V případě úrazu na zledovatělém chodníku za tzv. „závadu ve schůdnosti“ odpovídá dle Zákona o pozemních komunikacích vlastník, kterým je většinou obec. Pro tento účel lze rovněž sjednat pojištění odpovědnosti. I zde platí, že chodec se musí chovat rozumně a předvídat zhoršené podmínky, nasvědčuje-li tomu počasí. Musí dávat pozor a chovat se přiměřeně okolnostem. Pojišťovna vyplatí náhradu v případě, kdy šetřením zjistí, že šlo o závadu ve schůdnosti a vlastník komunikace neprokázal, že nebylo možné závadu odstranit, zmírnit nebo na ni upozornit, informovala Svobodová s tím, že v případě úrazu může samozřejmě hlásit poškozený škodu své pojišťovně ze svého úrazového pojištění.

Obecné zásady při těchto druzích škod:

1. Zdokumentujte místo škody.
2. Zajistěte svědky události a uložte si jejich kontakty. Jde-li o závažnou škodu nebo zdravotní újmu, vyplatí se informovat i Policii ČR (i v zájmu prevence dalších škod).
3. Nárokujte škodu u své pojišťovny co nejdříve. Byla-li Vám škoda způsobena někým jiným, uplatněte svůj nárok neprodleně u něj a nechte si oznámení písemně potvrdit.
4. Došlo-li k újmě na zdraví, doložte poškození lékařskou zprávou.
5. Pojišťovna bude vždy zkoumat konkrétní okolnosti vzniku škody nebo újmy. Je třeba s ní spolupracovat a podat úplné a pravdivé informace o tom, jak k události došlo.
Zdroj: UNIQA

Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).