Zimní podmínky, jakými je sníh, mráz, led či námraza, přináší typické škody na majetku, proti kterým je možné se většinou pojistit. Abyste ale neměli v případě pojistné události problém s plněním, měli byste zároveň dodržovat určité zásady.
Nejčastější pojistnou událostí v zimě je podle statistik pojišťovny UNIQA prasklé potrubí při náhlých výkyvech teploty. Na řádnou údržbu je proto podle mluvčí Evy Svobodové třeba myslet včas. Opouštíte-li objekt v zimě na více jak tři dny, měli byste vodovodní systémy vypustit a uzavřít přívody, případně doplnit do topného systému nemrznoucí směs. Proti takovým událostem se lze chránit v pojištění domácnosti a nemovitosti, nicméně je třeba počítat s tím, že při vyřizování škody se bude kontrolovat, zda a jakou zimní přípravu poškozený preventivně provedl, a také jak rychle nastal a jak dlouho trval výkyv teplot,
uvedla s tím, že pro případ poškození někoho jiného vyteklou nebo zmrzlou vodou slouží pojištění občanské odpovědnosti, zpravidla zahrnuté k pojištění nemovitosti (chalupy, rodinného domu, bytu, domácnosti). Některé pojistky kryjí i výdaje za ztrátu vody, která vytekla ze zařízení.
Z pojištění nemovitosti, popřípadě havarijního pojištění vozidla, je možné krýt škody za pád stromů a větví, jenž poškodí váš majetek. Pokud strom nebo větve z vašeho pozemku spadnou na cizí pozemek a tam poškodí majetek jiné osoby, lze škodu uplatnit z pojištění občanské odpovědnosti. I zde je ale třeba předvídat a v případě nepříznivého vývoje počasí raději například auto zaparkovat jinam než pod strom,
dodala Svobodová.
Za pád lavin a rampouchů z budov odpovídají majitelé budov, kteří mají povinnost těmto případům předcházet řádnou péčí o majetek. Vznikne-li škoda, bude pojišťovna vždy zkoumat, zda něco bylo zanedbáno a zda bylo možné takový vývoj předpokládat. Vlastníci nebo správci budov by měli namontovat zachytávače sněhu a ledu, případně si včas objednat odklizení u specializovaných firem, označit nebezpečný úsek výstrahou. Nedodrží-li klient všechny své povinnosti a dojde-li ke škodě, může nárokovat náhradu pro poškozeného z pojištění odpovědnosti majitele (správce) objektu. Také poškozený by nicméně měl prokázat, že postupoval opatrně a dbal všech bezpečnostních zásad,
upozornila Svobodová.
V případě úrazu na zledovatělém chodníku za tzv. „závadu ve schůdnosti“ odpovídá dle Zákona o pozemních komunikacích vlastník, kterým je většinou obec. Pro tento účel lze rovněž sjednat pojištění odpovědnosti. I zde platí, že chodec se musí chovat rozumně a předvídat zhoršené podmínky, nasvědčuje-li tomu počasí. Musí dávat pozor a chovat se přiměřeně okolnostem. Pojišťovna vyplatí náhradu v případě, kdy šetřením zjistí, že šlo o závadu ve schůdnosti a vlastník komunikace neprokázal, že nebylo možné závadu odstranit, zmírnit nebo na ni upozornit,
informovala Svobodová s tím, že v případě úrazu může samozřejmě hlásit poškozený škodu své pojišťovně ze svého úrazového pojištění.
Obecné zásady při těchto druzích škod:
1. Zdokumentujte místo škody.
2. Zajistěte svědky události a uložte si jejich kontakty. Jde-li o závažnou škodu nebo zdravotní újmu, vyplatí se informovat i Policii ČR (i v zájmu prevence dalších škod).
3. Nárokujte škodu u své pojišťovny co nejdříve. Byla-li Vám škoda způsobena někým jiným, uplatněte svůj nárok neprodleně u něj a nechte si oznámení písemně potvrdit.
4. Došlo-li k újmě na zdraví, doložte poškození lékařskou zprávou.
5. Pojišťovna bude vždy zkoumat konkrétní okolnosti vzniku škody nebo újmy. Je třeba s ní spolupracovat a podat úplné a pravdivé informace o tom, jak k události došlo.
Zdroj: UNIQA