Hlavní navigace

Co dělat, když vám poštou přijde neobjednaná zásilka?

30. 8. 2022

Sdílet

pošta, balík, balíček, zásilka, doručení, doručování, logistika Autor: Depositphotos

Spotřebitelská organizace dTest upozornila na množící se případy neobjednaných zásilek. Tedy zásilek, které jsou doručeny, aniž byste si je objednali nebo kdy dokonce komunikovali s dodavatelem.

Podle dTestu je podnikatel oprávněn vám zaslat plnění jen v případě, že si to přejete. V praxi je běžné, že tuto vůli spotřebitel vyjádří objednávkou.

Pokud si však spotřebitel nic neobjednal, může být takové zasílání posuzováno jako o agresivní obchodní praktika, kterou mohou dozorové orgány sankcionovat, informovala Eduarda Hekšová, šéfka organizace dTest.

Spotřebitel podle ní v takovém případě není povinen na své náklady nic vracet. Dokonce není ani nutné společnost o doručení neobjednané zásilky informovat, upozornila Hekšová s tím, že pokud by po vás odesilatel zboží požadoval zaplacení balíku, musí dokázat, že jste si ho objednali.

V poslední době se na nás spotřebitelé obrací zejména se stížnostmi na polskou společnost Stander Sp. z.o.o., na kterou jen během letošního roku evidujeme stovky stížností, uvedla ředitelka spotřebitelské organizace.

Často přitom není zřejmé, odkud daná společnost získala osobní údaje adresáta. Platí, že podnikatel není oprávněn zpracovávat osobní údaje spotřebitelů bez jejich souhlasu, jestliže k tomu není jiný právní důvod. Pokud tento zákonný důvod není dán, může spotřebitel dle obecného nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) požádat o výmaz svých osobních údajů z databáze podnikatele, zdůraznila Hekšová a dodala, že podnikatel je povinen vám s tímto požadavkem vyhovět bez zbytečného odkladu, nejpozději ale do měsíce od podání takové žádosti. O výmazu by vás měl podnikatel zároveň informovat.

Pokud vás nevyžádané zásilky obtěžují, doporučuje Hekšová podat písemnou žádost (ideálně doporučeně a s dodejkou) o odstranění osobních údajů z databáze podnikatele.

Po výmazu osobních údajů by už podnikatel neměl mít možnost vás dohledat a zasílat vám neobjednané zásilky. Pokud by společnost doručovala neobjednané zásilky i nadále, spotřebitel by se mohl oprávněně domnívat, že podnikatel jeho osobní údaje neodstranil. Zároveň se může stát, že spotřebitel není o vymazání osobních údajů podnikatelem vyrozuměn. V obou případech je možné podat stížnost k prošetření Úřadu pro ochranu osobních údajů, informovala šéfka spotřebitelské organizace.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 31. 8. 2022 8:02

    vevuna

    Podvodníci, kteří se pokouší získat peníze za zásilky, které si adresát neobjednal, existují již od roku 1990. Když mi pošta přivezla zásilku, kterou jsem si neobjednala, prostě jsem ji nepřevzala. Od roku 1990 do letošního roku se mi to stalo celkem 3x.
    V roce 1990 to byla zásilka asi za 500,- Kč, někdy v roce 2004 za 1700,-- Kč a vloni za 600,-- kč. Pokud bych zásilku převzala, nikdy nikdo by mi ty peníze nevrátil. Pokud pošta přijede a veze zásilku, údajně, pro někoho z rodiny, kontaktuji ho a zeptám se, zda si něco od té určité firmy objednal.

  • 31. 8. 2022 13:35

    bez přezdívky

    To já mám většinou opačný problém - něco si objednám a ČP mi to nikdy nedoručí :-) Naštěstí už existují i jiné možnosti.

  • 1. 9. 2022 5:58

    J, Novák

    Tak za sebemohu říci, že se mi ještě nikdy nestalo, že by mi ČP něco nedoručila. A stejné je to i u mých partnerů, kterým zásilky posílám různými službami, a to včetně ČP. Ani oni si nikdy nestěžovali, že by jim zásilka ode mě nedošla.

  • 1. 9. 2022 7:51

    bez přezdívky

    Nezbývá než blahopřát. Moje zkušenost je - řada nedoručených pohledů, dopisů (i doporučených), pár balíčků, balíčky do ruky, se kterými se pošťačka "nechtěla tahat", takže si je mám "vyzvednout na poště", pošťáci, kteří ani nezazvoní a rovnou vhazují lístek, že jsem nebyl zastižen atd. A to jsem fyzická osoba, která poslala/nechala si poslat pár zásilek ročně. Možná si to u firem nedovolí... A ještě mi přijde vtipné, že vám ráno pošlou SMS, že "dnes mezi 8:00-18:00 Vám budeme doručovat zásilku, tak koukejte sedět celej den doma na zadku, abyste nás nepropásnul, jinak si pro to půjdete vystát frontu na poštu". Ostatní posílají rozpětí doručení tuším 2 hodiny a ještě před doručením volají. Mně by úplně stačilo, kdyby ČP dělala správně to, co má dělat - doručovat zásilky. Místo toho nabízí bankovní účty, pojištění, losy a kdo ví, co ještě. Do toho ty dva systémy doručení - rychle/pomalu. Doručení do druhého dne by měla být samozřejmost a ne, aby si za to člověk musel ještě připlatit. Když si nepřiplatím, tak doba doručení je ve hvězdách a záleží, jak se asi lidi na ČP vyspí.
    Věřím, že spousta lidí má zase špatné zkušenosti s ostatními firmami. Já zatím ne, takže momentálně raději využívám ostatní doručovací společnosti, i když mohou (ale často i nejsou) být dražší.

  • 1. 9. 2022 16:13

    J, Novák

    Já nejsem firma, jen poměrně často obchoduji na aukru, tedy zejména prodávám věci pro mě nepotřebné, event. nakupuji to, co se mi líbí. Samozřejmě také nakupuji na nejrůznějších e-shopech. A to už celou řadu let. Dříve jsem bydlel v Praze a s ČP jsem měl dobré zkušenosti, nyní několik let byldím na vesnici a ČP mě také ještě nezklamala. Ono to není firmou, ono je to v lidech, tak jako kdekoliv jinde. Nechci ČP nijak omlouvat, ale nedovolil bych si je kritizovat jako celek, neboť je mi jasné, že je to v těch, kteří provádějí konečné doručení. Zvláště tady na vsi je běžné, že mi balíkář ČP zavolá před tím, než dorazí k domu, takže akorát vyjdu před vrata a on brzdí. Rozhodně bych neřekl, že by, alespoň u nás, byla ČP horší, než jiné kurýrní služby. Ale akceptuji vaši zkušenost, zřejmě máte smůlu na špatné pošťáky. Mimochodem, protože dost často využívám takovéto služby, tak mohu s klidným svědomím tvrdit, že v některých segmentech je ČP výhodnější, v některých segmentech nevýhodnější, než jiné služby, ale to je na nás zákaznících, abychom si vybírali z té široké nabídky, která na trhu je. Přeji hezký zbytek dne!

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).