Co dělat, když po vás zdravotní pojišťovna požaduje náhradu škody jiného klienta?

Sdílet

Ačkoli máte sjednáno několik pojištění, může se stát, že vás zdravotní pojišťovna vyzve k náhradě škody. Podle zákona o veřejném zdravotním pojištění totiž pojišťovně vzniká nárok na to, aby vůči vám coby třetí osobě požadovala uhradit náklady, které pojišťovna musela vynaložit na svého klienta v důsledku toho, že jste se chovali protiprávně a vaše jednání bylo zaviněné.

Může k tomu dojít například v situaci, kdy zaviníte dopravní nehodu a je zraněna nějaká osoba. Ta musí vyhledat lékařské ošetření apod. Za to platí zdravotní pojišťovna, u které je pojištěn. A tyto náklady následně vymáhá po vás.

Vy pak máte nárok na to, abyste po pojišťovně, kde máte uzavřené povinné ručení, uplatnili svůj nárok. Při uplatňování náhrady škody podle zákona o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla má poškozený (tedy vy jako viník dopravní nehody) právo uplatňovat svůj nárok na plnění u příslušného pojistitele – smluvní komerční pojišťovny, s níž uzavřel pojištění motorového vozidla, tzv. povinné ručení. O plnění ze strany pojistitele k náhradě škody, kterou způsobí pojištěný (řidič) při dopravní nehodě, přitom nejsou pochybnosti. Samozřejmě jsou-li splněny všechny smluvní podmínky, říká Oldřich Tichý, tiskový mluvčí Všeobecné zdravotní pojišťovny.

Zdravotní pojišťovna si může vybrat, jestli bude požadovat plnění po vás, nebo se rovnou obrátí na vaši komerční pojišťovnu. Pokud ale vaše komerční pojišťovna nebude reagovat na výzvu zdravotní pojišťovny, má zdravotní pojišťovna právo řešit věc v občanskoprávním řízení u soudu. 

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Psaním jsem skloubila své znalosti ze studií financí a žurnalistiky. Ráda se učím nové věci, tančím a běhám.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).