Hlavní navigace

Čínské e-shopy mají Češi rádi. Zkušenost už ale mají i s okradením a nedodáním zboží

Sdílet

Čínské e-shopy jsou u Čechů poměrně oblíbené, využívá je 40 % Čechů, kteří nakupují na internetu. Zahraniční e-shopy upřednostňují zejména mladší lidé do 44 let, mezi nimiž převládají muži s vysokoškolským vzděláním z velkých měst, říká Miroslav Dvořák, technický ředitel české pobočky společnosti ESET.

Nejčastějším zařízením, z něhož Češi nakupují online, je notebook. K internetovým nákupům jej používá 69 % respondentů. A stále roste podíl transakcí prováděných přes chytrý mobilní telefon. Přes něj letos nakoupila skoro polovina dotázaných. Koncem loňského roku to přitom byla jen třetina.

Při nakupování se ale někteří bohužel setkali i s krádežemi, a to v 5 % případů. Více než polovina z respondentů má přitom čerstvou, maximálně rok starou zkušenost. Uživatelé byli většinou okradeni o částku do 5000 Kč. Téměř všichni incident reklamovali. Alespoň část peněz zpět získala méně než desetina okradených, naopak třetina už z odcizené částky neviděla ani korunu, upozornil Miroslav Dvořák.

Řada lidí přitom mohla být okradena i na českých internetových obchodech. Česká obchodní inspekce od začátku letošního roku eviduje rizikové e-shopy, které jsou často na českých doménách, ale nesplňují požadavky české legislativy. Počet takových webů přitom neustále narůstá. Objevují se nové typy promyšlenějších podvodných webů, které nejen zboží nepošlou, ale ještě vyhrožují exekucemi formou SMS a e-mailů třeba z promyšlené adresy rozhodnuti@soud-exekuce.cz. Spotřebitele pak vydírají a žádají uhrazení dalších částek třeba pod smyšlenou záminkou porušení obchodních podmínek a s pohrůžkou okamžité exekuce za asistence policie, říká Jiří Fröhlich, mluvčí České obchodní inspekce.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor aktuality

Psaním jsem skloubila své znalosti ze studií financí a žurnalistiky. Ráda se učím nové věci, tančím a běhám.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).