To je velmi pomatená statistika. Nejsou zde vůbec uvedena další kritéria. Uvědomuje si vůbec někdo, že auto starší 10 let je třeba auto vyrobené koncem roku 2006? S dobrou údržbou je to spíše zánovní kousek, který rozhodně splňuje všechna bezpečnostní kritéria.
Nebylo by spíše od věci roztřídit to podle typu vozu, jeho nájezdu, jeho řidiče, jeho oblasti a jeho původu? Pak by ten věk byl jenom jedním z korelačních koeficientů.
Navíc je nesmyslné tvrdit, že věk vozu je příčinou nehody. Je jedním z vlivů a myslím, že v drtivé většině minoritní. Ještě jsem neviděl auto, které by samo nabouralo. Vždycky je to problém řidiče.
Neříkám, že sem tam nějakému starému Favoritu třeba neselžou brzdy třeba při dlouhém brzdění z kopce, ale myslím, že skutečný řidič s tím počítá a snaží se to eliminovat.
Ale to by bylo na dlouhé povídání...
Kdo a jak měří, kolik se s auty daného stáří průměrně najelo? Co vím, tak to zajímá jen servisáka při výměně oleje, a jsem si docela jistý, že ten to dál neposílá. U téhle statistiky mám podezření, že jde o čísla vycucaná z prstu, a že je zde zájem automobilek prodávat nová auta a přesvědčovat že jsou bezpečnější.
Osobně si tím nejsem úplně jistý. Airbagy a ABS jsou fajn, ale některé "moderní" konstrukční prvky spíše škodí, třeba chybějící pevný rám na samonosných konstrukcích. To že se testují nárazy při 50km/h a výrobci se snaží o maximální deformaci končící těsně před řidičem je dobré, pokud zrovna v okamžik srážky nejedete rychleji - pak bych preferoval tvrdší auto.
Celá statistika může mít daleko prozaičtější vysvětlení - lidem co jezdí denně auto dlouho nevydrží, takže starší auta mají spíše sváteční řidiči, a ti jsou nebezpečnější.