Čeští školáci neumí hospodařit s penězi a polovina z nich má již zkušenost i s dluhy. Vyplynulo to z průzkumu, který realizovala Česká spořitelna.
Většina děti na druhém stupni základní školy, případně na víceletém gymnáziu, dostává peníze od rodičů nebo prarodičů.
Přibližně 55 % dotázaných dětí dostává kapesné pravidelně, a to buď měsíčně, týdenně nebo v jiné intenzitě. Většina dětí také dostane nějaký finanční obnos na narozeniny, k vánocům a při jiných příležitostech.
Průzkum však také ukázal, že děti s penězi často nevyjdou. V 75 % případů znají situaci, kdy vše utratily a přesto by si rádi ještě něco koupily. Přesně polovina respondentů tuto situaci vyřešila v minulosti půjčkou. Čtvrtina se zadlužila dokonce opakovaně,
říká Filip Hrubý, tiskový mluvčí České spořitelny. Půjčku si většinou vezmou od kamarádů (68 %). Pětina však zažila i situaci, kdy měla problém půjčené peníze vrátit.
Situace, kdy nemají dostatečně naspořeno na koupi určité věci, řeší děti různě. Ve 40 % případů si vyberou jinou, levnější variantu. Přibližně stejný počet se s rodiči domluví na spolufinancování. Každý osmý pak přemluví k nákupu rodiče. Jen každé dvacáté dítě se rozhodne peníze postupně ušetřit,
popisuje Filip Hrubý.
V bance má pak účet 38 % dotázaných dětí. Každé sedmé má zkušenosti i s výběrem z bankomatu a každé šesté už platilo kartou v obchodě. Hlavním zdrojem informací z oblasti financí jsou pro ně stále rodiče. Roste ale význam školy, spolužáků a sociálních sítí.