Česká spořitelna se v létě připojila ke Sdružení pro digitální účtenky (SDU). Důvodem je modernizace finančních služeb a snížení ekologické a administrativní zátěže.
Co je digitální účtenka a proč je ještě nemáme?
Digitální účtenka je takový datový soubor, který je jednoznačně identifikovatelný a přenositelný mezi různými systémy, např. XML nebo JSON.
Podle SDU je digitalizace fragmentovaná (obsah i proces) a závislá na prodejci, poskytovateli služby či dopravci. Chybí zatím informační provazba mezi nákupem, platbou, logistikou, dále užíváním, zárukami, servisem a věrnostními programy.
Také chybí schopnost různých systémů vzájemně spolupracovat horizontálně i vertikálně (vstupní informace pro PFM a domácí účetnictví).
Vznik Sdružení pro digitální účtenky z.s. iniciovala společnost Red Eggs s.r.o. ve spolupráci s Hospodářskou komorou ČR. Sdružení založilo 13 subjektů včetně České Fintech Asociace a České parkovací asociace a zástupců dalších subjektů, např. Dotykačka, Up Česká republika, členem je také společnost Visa.
Digitální účtenky představují významný krok kupředu v oblasti zákaznických služeb a digitální dokumentace. Na rozdíl od elektronických účtenek, které jsou v podstatě pouze foto obrazovými verzemi papírových dokladů, umožňují digitální účtenky širší a interaktivnější formu komunikace mezi obchodníkem a zákazníkem. Mohou obsahovat nejen informace o nákupu, ale i o délce záruky a další informace vhodné k analýzám a budování vztahu mezi klientem a obchodníkem,
říká Miroslav Koubek, který má v České spořitelně na starost digitální produkty pro firemní klientelu.
Digitální účtenky bude možné integrovat s dalšími digitálními službami a automaticky napojit na domácí či firemní účetnictví, bez nutnosti účtenky ručně přepisovat. Tyto účtenky bude možné spravovat přímo v mobilním nebo internetovém bankovnictví. Lidé by si tak mohli zobrazit detaily nákupu u plateb kartou nebo převodem.
Pro firemní klientelu očekáváme významnou úsporu času. Ve stávající papírové podobě totiž musí držitel zaměstnanecké karty vždy papírový doklad předat své společnosti kvůli daňové povinnosti, což díky digitální účtence celé odpadne a proces se zautomatizuje k pohodlí a spokojenosti zaměstnance i zaměstnavatele,
dodává Koubek.
Do SDU vstoupila letos v červenci také společnost Mastercard.
Z našich průzkumů víme, že více než 70 % českých občanů by chtělo účtenky mít ve svém mobilním bankovnictví. Digitální účtenky mají velký potenciál jednak zlepšit zákaznickou zkušenost a jednak přispět ke zlepšení životního prostředí. Zákazníci budou mít všechny doklady archivované bez rizika jejich ztráty a účtenky v digitální podobě také významně zjednoduší proces reklamací, říká Jana Lvová,
generální ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.