Hlavní navigace

Češi prodávají auta a vady maskují. Co se snaží skrýt před autobazary?

Veronika Doskočilová

Autobazary denně odmítnou vykoupit až několik stovek vozidel. Důvodem může být například rozdílná představa o výkupní ceně. Často se ale majitelé vozů snaží auto prodat s nějakou vadou ve snaze, že na to autobazar nepřijde.

Mezi nejčastější vadu, se kterou se Češi snaží auto prodat ve snaze, že si vad nikdo nevšimne, je chybějící nebo nefunkční filtr pevných částic. Majitelé vozu s nefunkčním filtrem pevných částic nechtějí mnohdy investovat desítky tisíc korun do nákupu nového filtru a tak se vůz snaží prodat, říká Pavel Foltýn z Auto ESA. Z filtru je nejčastěji odstraněna keramická vložka nebo je ve vrchní části provrtán. Podvodník pak přeprogramuje řídící jednotku, aby nepoznala, že je filtr nefunkční. V některých případech pak filtr chybí zcela.

Lidé se také snaží prodat auta, která jsou zatížena exekucí. V takových případech prodávají auta i hodně pod cenou. Běžné je i maskování závad na elektroinstalaci a na prvcích výbavy, které je v dané sezóně těžké odhalit. Typicky to je například nefunkční vyhřívání zadního okna nebo zrcátek, což lze v létě velmi obtížně ověřit, říká Pavel Foltýn. Podvodníci ale zkoušejí zamaskovat i funkčnost automatické převodovky, která „za studena“ špatně řadí.

Přetočené tachometry se umístily až jako čtvrtý nejčastější faktor, který se lidé snaží zamaskovat. Majitelé aut se také často snaží při prodeji vytvořit dojem, že vozidlo bylo pravidelně servisováno a byla vedena pečlivá údržba. Běžně se setkáváme se situací, kdy nám majitel vozu předloží servisní knížku s razítkem již neexistujícího servisu, nebo servisní knížku jiného vozu, kterou koupil někde na internetu, říká Pavel Foltýn.

Mezi další finty pak patří například zatajení opravy vozu po havárii, jeho přelakování, nefunkčnost airbagů nebo montáž neschválených kol.

Našli jste v článku chybu?