Hlavní navigace

Češi přestávají utrácet, chystají se na horší časy. Tržby obchodníků klesají

Sdílet

Už druhý měsíc v řadě, tedy od začátku června 2022, to vypadá, že Češi začínají brzdit se svými nákupy. Tržby obchodníků se totiž v červnu meziročně snížily o 6 %. Zdá se,  že české domácnosti začínají prudce šlapat na brzdu.

Není se ostatně čemu divit. Obavy spotřebitelů z inflace jsou rekordní a rovněž i strach domácností ze zhoršení jejich finanční situace se začal na jaře prudce zhoršovat, říká analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák. Pokud jde o maloobchod, tak druhá polovina letošního roku bude z výše uvedených důvodů téměř jistě ve znamení setrvalého poklesu tržeb a v souhrnu za letošní rok lze očekávat meziroční pokles maloobchodu o zhruba 2 %,dodává.

Pokles tržeb obchodníků předznamenává, že se lidé připravují na příchod těžkých časů. Snížení spotřeby bude zpomalovat tempo ekonomického růstu, je proto možné, že v české ekonomice propukne recese, míní hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček. Ta by nakonec mohla výrazně snížit inflační tlaky, nicméně v průběhu recese se bude propadat životní úroveň lidí.

Za jaké zboží měli obchodníci menší tržby?

  • oblečení a obuv
  • výrobky pro kulturu, sport a rekreaci
  • počítačové a komunikační vybavení
  • pohonné hmoty

Tržby za potraviny klesly o 5,5 %.

Plné košíky lidí v supermarketech zkreslují realitu dnešní doby. Narůstá počet lidí, kteří si nemohou dovolit koupit vše, co potřebují. Tito lidé však do obchodů příliš nechodí, proto jejich prázdné košíky nejsou vidět,  říká dodává k situaci Štěpán Křeček.

Naopak se začalo lépe dařit prodeji zboží spojeným se zdravím, tedy farmaceutické a zdravotnické zboží, kosmetické a toaletní výrobky.

Hlavní ekonom společnosti Cyrrus Vít Hradil vidí situaci tak, že i když zde máme zprávy o klesající schopnosti Čechů zaplatit nezbytné výdaje, přesto lidé otevřeli peněženky o 10,3 % velkoryseji, než v roce 2021.

Ano, za o tolik vyšší útratu jsme sice dostali reálně o 6 % méně zboží, což ovšem nic nemění na skutečnosti, že ochota utrácet de facto zůstala silná. Data o spotřebitelské náladě, která podle Českého statistického úřadu dosahuje svého historického dna, tak podle nás lze interpretovat spíše tak, že Češi nadále utrácejí poměrně velkoryse, ovšem jsou pochopitelně roztrpčeni tím, že si přesto z obchodu odvážejí čím dál chudší nákupní košík, říká Vít Hradil.

Nejvíce zřejmě začaly šetřit domácnosti s nižšími příjmy, zatímco bohatší domácnosti se podle ekonoma Hradila naopak snaží své úspory uchránit před inflací tím nejjednodušším způsobem, tedy jejich rychlým utracením.

To není příliš uklidňující zpráva z pohledu dalšího inflačního vývoje, jelikož pokračující proud peněz do kas obchodníků zatím nedává příliš důvodů k pomalejšímu zdražování, říká Vít Hradil.

Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).