Hlavní navigace

Antivirus a změna hesla? To Češi příliš neřeší. Spoléhají, že jim to nějak projde

Sdílet

Češi jsou neponaučitelní. Hesla si pravidelně nemění, PIN kódy naopak pravidelně zapomínají a stejně tak zapomínají na ochranu svých chytrých telefonů. Ke správě osobních účtů je přitom využívá polovina populace. Vyplynulo to z průzkumu České bankovní asociace. Nezájem nezanedbatelné části veřejnosti o bezpečnost v on-line prostředí je varovný. Zejména s ohledem na energii, čas i prostředky, které byly v posledních letech této problematice věnovány, hodnotí výsledky ředitel ČBA Pavel Štěpánek.

Nejčastější chybou je absence změny hesla, ať už na sociálních sítích, v e-mailu, nebo třeba v účtu na e-shopu. Více než polovina dotázaných tato hesla mění méně než jedenkrát za rok, nebo je dokonce nezměnila nikdy. Jedná se přitom o tu nejjednodušší a zároveň velmi účinnou ochranu, která nás, vyjma pár vteřin našeho času, nic nestojí, uvádí Tomáš Hládek, odborník na kybernetickou bezpečnost ČBA. Jednou za kvartál, tedy ideálně, si hesla mění pouhých 15 % populace, častěji je obměňuje jen 7 %.

Naopak 86 % respondentů si mění základní či automaticky generovaná hesla různých aplikací. Výjimku ale tvoří senioři a lidé se základním vzděláním.

Jinak se Češi staví k platebním kartám a PIN kódu. Původní PIN si změnilo jen 20 % dotázaných. V tomto případě jsou ale statisticky bezpečnější ty PIN kódy, které nám vygeneruje banka. Nemají totiž žádnou návaznost na data a čísla v našich životech a nejsou tedy snadno odhalitelné. I tyto kombinace je ale třeba čas od času změnit. Zkušenosti s útokem hackera má podle průzkumu 10 % Čechů. Nejčastěji jim napadl e-mail (58 %) a Facebook (38 %).

Mezi nejhorším způsobem zabezpečení skončila ochrana chytrího telefonu. Přesto, že ochrana mobilních telefonů je stále velmi špatná, je nutné říci, že oproti loňskému roku jsme na tom přeci jen o něco lépe a nějakým způsobem zabezpečený ho má 47 % respondentů, dodává Tomáš Hládek.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).