Zlatá koruna napomáhá k lepší orientaci v nabídce finančních produktů

V minulých dnech začali odborníci sdružení ve Finanční akademii hodnotit produkty přihlášené do 6. ročníku soutěže Zlatá koruna. Odborná porota, která má 260 členů, jako každým rokem vybere nejlepší finanční produkty v 15 produktových kategoriích a udělí cenu Novinka roku. Výsledky včetně hlasování o Cenu veřejnosti a Cenu podnikatelů budou vyhlášeny 5. června 2008.

Sdílet

Na trhu se neustále rozšiřuje nabídka produktů a služeb, pro občany se stávají snáze dostupnějšími už třeba v souvislosti s rozvojem informačních technologií a nákup některých z nich přitom může dlouhodobě ovlivnit hospodaření jedince nebo celé domácnosti. Jak ukazují pravidelně prováděné průzkumy, většina obyvatel České republiky se stále příliš neorientuje v jednotlivých produktech ani v celkové nabídce na trhu.

Cílem soutěže Zlatá koruna není jen vybrat v jednotlivých kategoriích nejlepší finanční produkty roku. Zlatá koruna pomáhá také veřejnosti lépe se v rozsáhlé nabídce produktů orientovat.

„Pro klienty je již samotné hodnocení ve Zlaté koruně impulzem, aby se více zajímali o vlastnosti jednotlivých produktů, byli schopni nabídkám finančních společností porozumět a podle toho se správně rozhodovat,“ řekl na tiskové konferenci k zahájení 6. ročníku Zlaté koruny náměstek ministra financí Milan Šimáček.

Víme čím platíme?

Podle výzkumu, který v březnu 2008 realizovala agentura Ipsos Tambor, většina obyvatel České republiky se stále příliš neorientuje v jednotlivých typech platebních karet ani v celkové nabídce finančních produktů. Potvrzuje se tak dlouhotrvající trend, pokračující i přes stálý nárůst nabídky služeb a produktů ve finanční oblasti. Zjednodušeně se dá hovořit o tom, že neznáme ani ty produkty, které sami využíváme.

Výzkum proběhl v rámci pravidelného telefonického šetření na vzorku 1000 respondentů starších 18 let.

Z výsledků výzkumu je patrné, že definici debetní karty lidé nejčastěji (75 %) zaměňují za pojem kreditní karty. Naproti tomu kreditní karty jsou nejčastěji zaměňovány za úvěrové karty (54 %). Termín úvěrové karty je zároveň pro běžnou populaci nejvíce jasný a srozumitelný v souvislosti s čerpáním půjčky formou revolvingového úvěru prostřednictvím platební karty (ATM, bezhotovostní platby).

V rozdílech mezi jednotlivými platebními kartami se o něco lépe orientovali muži než ženy (26 % mužů správně určilo debetní kartu, u žen pouze 16 %). Větší potíže při identifikaci jednotlivých karet měli rovněž zástupci starší generace nad 55 let a také respondenti s nižším vzděláním. Je zřejmé, že čím vyšším vzděláním dotázaný disponoval, tím přesnější byla i odpověď.

„I v jiných výzkumech zaznamenáváme, že se lidé zcela neorientují v produktech a službách z oblasti bankovnictví a pojišťovnictví. Přestože se informovanost v poslední obě mírně zlepšuje, zůstává téma zvyšování finanční gramotnosti stále na pořadu dne.“ komentuje výsledky Tomáš Macků, Research Consulting Director výzkumné společnosti Ipsos Tambor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).