Většina menších a středních podniků v České republice využívá platební karty

Sdílet

o Mezi firemními uživateli platebních karet dominuje výhradní používání firemních platebních karet (48 % firem), 17 % firem používá pro služební účely osobní platební karty a zbylých 35% firem používá oba typy karet;
o nejvýznamnějšími motivy pro používání firemní platební karty je pro tuzemské společnosti úspora nákladů, redukce administrativy a větší bezpečnost.

Platební karty se staly oblíbeným nástrojem k ovládání účtu nejen mezi jednotlivci, ale i mezi českými firmami. Výzkum, který si nechala zpracovat platební asociace MasterCard Europe, stojící za značkami platebních karet MasterCard, MasterCard Electronic a Maestro, ukázal, že platební karty využívá 75 % malých a středních podniků.

Praha, 21. května 2003 – Platební kartu využívají při svém podnikání již tři čtvrtiny malých a středně velkých podniků. Společnosti přitom disponují různými typy karet a v průměru používají 2 karty na firmu. Malé a střední podniky využívají při svém podnikání jak firemní a korporátní karty, tak i karty osobní. Nejrozšířenější jsou debetní karty, podniky však používají také kreditní a charge karty.

Důvod k využívání platebních karet vidí zástupci společností především ve výhodách spojených s používáním karet, jako je cestovní pojištění či asistenční služby (22 %), široká akceptační síť (18 %), možnost dobře kontrolovat výdaje (17 %) či možnost rozšíření úvěrového financování (8 %).

Společnosti, které využívají platební karty, se od společností nevyužívajících karty liší v několika ohledech. Mezi firmami využívajícími platební karty jsou ve větší míře zastoupeny firmy s vyšším obratem, které kladou větší důraz na moderní technologie či elektronické bankovnictví a jejich zaměstnanci častěji cestují. Počet zaměstnanců a doba působení na českém trhu jsou přitom přibližně stejné.

Zatímco větší společnosti se častěji spoléhají na firemní karty, menší firmy často využívají k firemním účelům karty osobní. Průměrná velikost společností používajících firemní karty je 16 zaměstnanců. Osobní karty využívají především společnosti s průměrným počtem 7 zaměstnanců. Společnosti využívající firemní karty se pohybují na českém trhu již delší dobu, v průměru 8 let oproti 6,6 roku u firem využívajících osobní karty. Rozdíly jsou i v jejich podnikatelském zaměření. Firemní karty je možné nalézt především ve společnostech orientujících se na velkoobchod, strojírenství či profesionální služby. Osobní karty si pořizují spíše společností z oblasti výroby, maloobchodu, zábavního průmyslu, cestovního ruchu či dalších služeb.

„Česká republika se z hlediska objemu transakcí uskutečněných firemními platebními kartami řadí do první desítky největších trhů v Evropě. Zájem o firemní karty přitom stále roste, a proto se společnost MasterCard Europe snaží nabízet českým podnikům taková řešení, která odpovídají jejich potřebám. Spolu s firemní kartou podnik získává nejen pohodlný nástroj pro bezhotovostní placení za zboží a služby, ale i komplexní systém umožňující efektivní řízení jeho finančních toků. Významným motivem pro pořízení firemních karet jsou také nejrůznější doplňkové služby, jako např. cestovní pojištění, asistenční služby, zvýhodněné ceny a nadstandardní služby u leteckých přepravců apod.,“ uvedl Ján Čarný, generální ředitel společnosti MasterCard Europe pro Českou republiku a Slovenskou republiku.

Ke konci roku 2002 bylo v České republice vydáno necelých 188 tisíc firemních platebních karet, s nimiž jejich držitelé uskutečnili transakce v hodnotě přesahující 273 milionů euro. Například v porovnání s Polskem či Maďarskem si tak Česká republika vede velmi dobře – zatímco v Maďarsku dosáhl ke konci loňského roku počet vydaných karet hodnoty 165 tisíc, v Polsku se jednalo pouze o přibližně 80 tisíc karet.

O skupině MasterCard International
Společnost MasterCard International má komplexní portfolio známých a široce přijímaných značek platebních karet MasterCard, MasterCard Electronic, Maestro a Cirrus. Jako organizace sdružující více než 25 000 finančních institucí pod značkami MasterCard, Cirrus a Maestro poskytuje MasterCard služby malým i velkým podnikům a zákazníkům ve 210 zemích světa. Společnost si udržuje prvenství v kvalitě a inovacích a nabízí širokou škálu platebních řešení v tradičních „kamenných“ obchodech i virtuální sféře. Její ceněná reklamní kampaň Priceless, která v současné době běží ve 45 jazykových mutacích v 96 zemích světa, dává značkám MasterCard skutečně globální dosah. MasterCard je s více než 30 milióny akceptačními místy (včetně 820 000 bankomatů přijímajících karty MasterCard/Mas­terCard Electronic/Ma­estro/Cirrus) nejrozšířenější platební kartou na světě. Za rok 2002 přesáhla hrubá hodnota uskutečněných transakcí 1,14 biliónu dolarů. Další informace o společnosti získáte na jejích webových stránkách na adrese: http://www.mastercardinternational.com.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).