Středoškoláci se učí podnikat ve vlastních firmách

Praha, 15.6.2005 V Praze dnes proběhlo finále soutěže mezinárodní vzdělávací organizace Junior Achievement a Raiffeisenbank o nejlepší studentskou společnost. Představilo se v něm devět nejzajímavějších z více než stovky studentských firem, které letos založili středoškoláci v rámci výuky praktické ekonomie Junior Achievement. Zvítězila společnost Kometa z Opavy, druhá byla společnost Euro-Business ze Stříbra u Plzně a třetí společnost Helko z Krnova.

Sdílet

Vítězná studentská firma Kometa z opavského Soukromého středního odborného učiliště podnikatelského v Hradecké ulici, kterou v Praze představilo pět dívek v čele s prezidentkou firmy Hanou Graclíkovou, vyráběla různé dárkové předměty, především ručně malované květináče, ozdobné svíčky a přání. Pro doplnění portfolia navíc také prodávala výrobky jiných, profesionálních výrobců, například slaměnné a paličkované dekorace. Porota ocenila především obchodní strategii firmy, která se neomezovala jen na „bezpečnou“ půdu školy, ale naopak oslovila široké spektrum zákazníků i dodavatelů. Studenti při výrobě vlastních výrobků spolupracovali s několika profesionálními dodavateli – jedna firma jim dodávala barvy na sklo a květináče, jiná knoty na svíčky, další vosk. S nabídkou dárkových předmětů oslovili nejen potenciální zákazníky ve škole a okolí, ale také místní úřady, firmy, divadlo, restaurace či nemocnici, řadu výrobků prodali také na veletrhu studentských firem v Ostravě. Zisk z podnikání firma Kometa věnovala místnímu Stacionáři pro děti s kombinovanými vadami Mraveneček.

Dívčí studentská firma Euro-Business z Obchodní akademie v Soběslavově ulici ve Stříbře, která získala druhé místo, svůj podnikatelský záměr rovněž postavila na vlastní produkci. Vyráběla originální, dekorativní šperkovnice, které studentky lepily z nařezaného dřeva, lakovaly a různě zdobily zrcátky, sušenými květinami a ornamenty. Hotové šperkovnice studentky prodávaly v rámci školy, ale také například na městských vánočních trzích. Vedle toho provozovaly „minisalón“ specializovaný na zdobení nehtů. Zisk z podnikání studentky použily na osobní rozvoj zaměstnankyň firmy – předplatné kurzů tance a společenského chování.

Studentská firma Helko z krnovské Střední odborné školy v Opavské ulici, která získala třetí místo, se zaměřila na pěstování květin a výrobu květinových ozdob, například dekorativních závěsů na květináče vyrobených z motouzu či podložek pod květináče z dřevěných kolíčků na prádlo. Vedle toho poskytovala také různé služby v rámci školy – provozovala školní bufet, zajišťovala provoz kopírky či sběr papíru. Firma se podílela na dvou dlouhodobých charitativních projektech. Pro projekt Mám se ráda, který prostřednictvím kurzů sebeobrany a přednášek psychologů pomáhá dětem bránit se šikaně, zajistila propagaci v podobě plakátů a pozvánek na akce, pomohla s hledáním sponzorů a sama také finančně přispěla. Pro projekt Dejte šanci dětem ulice zase zorganizovala veřejnou sbírku a věnovala své výrobky.

U vítězných firem porota, ve které zasedli zkušení podnikatelé a manažeři, JUDr. ing. Čestmír Ondrůšek, Ph.D., ředitel divize podpora řízení Raiffeisenbank a.s., JUDr. Jarmila Fialová, ředitelka právního odboru Raiffeisenbank a.s., ing. Miloš Hodač, vedoucí odboru marketingu společnosti Pražská teplárenská a.s., a Martin Horník, soukromý podnikatel a kdysi také student Junior Achievement, nejvíce ocenila originalitu podnikatelského záměru a schopnost svou celoroční práci „prodat“ kvalitní prezentací.

„Vysoká úroveň finále potvrdila, že nemusíme mít obavy o nové schopné manažery a podnikatele. Svědčí nejen o kvalitách zúčastněných studentů, ale i o velmi dobré úrovni výuky předmětů aplikované ekonomie Junior Achievement na středních školách,“ řekl Čestmír Ondrůšek z Raiffeisenbank. „Vítězná společnost Kometa dostála svému jménu a zazářila ve všech posuzovaných oblastech, ať už se jednalo o úspěšný obchodní model, profesionální prezentaci nebo kvalitní výroční zprávu.“

Finále letošního 11. ročníku soutěže o nejlepší studentskou společnost Junior Achievement proběhlo v pražském sídle Raiffeisenbank a.s., která již pátým rokem významně podporuje aktivity vzdělávací organizace Junior Achievement v České republice a letos se navíc stala také partnerem soutěže studentských firem. „Letošní ročník potvrdil, že spolupráce Raiffeisenbank a Junior Achievement je správným krokem. Pomáháme tak otevírat mladým lidem příležitost nahlédnout do světa obchodu a financí a připravit se na budoucí kariéru. Pevně věřím, že studenti této příležitosti plně využijí a zkušenosti získané v rámci soutěže jim v budoucnu pomohou,“ řekl Lubor Žalman, předseda představenstva a generální ředitel Raiffeisenbank.

V soutěži Junior Achievement a Raiffeisenbank o nejlepší studentskou společnost letos již po jedenácté prezentovaly své výrobky či služby skutečné (nikoli fiktivní) firmy, které založili studenti v rámci výuky praktických ekonomických předmětů Junior Achievement na středních školách. V tomto školním roce vzniklo v celé České republice celkem 102 takových studentských firem. 31 z nich bylo na základě výročních zpráv vybráno do čtyř regionálních semifinále, která proběhla na přelomu května a června v Pardubicích, Brně, Ostravě a Praze. Do finále postoupilo 9 nejlepších z nich, vedle tří jmenovaných vítězů se tak v Praze dnes představily také společnosti:

Coral z Obchodní akademie na Tyršově náměstí v Chrudimi, která uspěla zejména u nejmladších zákazníků ze základních škol s vlastnoručně vyráběnými zvířátky a ozdobami z korálků a porotu zaujala také velmi nápaditou prezentací, pojatou jako „mimořádné televizní zpravodajství o nové firmě na trhu“;

TES@ ze Soukromé střední školy podnikatelské v Náchodě, která se zabývala překlady do angličtiny, němčiny a španělštiny a tvorbou internetových prezentací a získala zákazníky mezi místními firmami;

D-Company, výrobce ozdobných gelových svíček, z Obchodní akademie dr. A. Bráfa v Třebíči, která zaujala především profesionálně a přitom kreativně pojatou prezentací, uspořádanou jako zábavná televizní talk show s názornou ukázkou výroby svíček;

Venti ze soukromé Střední podnikatelské školy na nám. T. G. Masaryka ve Zlíně, která pořádala zábavné, společenské akce pro zlínskou veřejnost a v rámci charitativní činnosti se také stala výrobcem a prodejcem textilních panenek pro dětský fond OSN – UNICEF a přispěla tak na očkování afrických dětí proti šesti smrtelným nemocem;

TRI-BE z Obchodní akademie v ulici Hany Kvapilové v Opavě, která z vyřazených dřevěných palet, získaných v supermarketech, vyráběla dekorativní obaly na víno;

a POKU, výrobce květináčů zdobených ubrouskovou metodou, z Vyšší odborné školy, Obchodní akademie a Střední odborné školy EKONOM v Palackého ulici v Litoměřicích.

Program Studentská společnost patří k nejzajímavějším a celosvětově nejúspěšnějším aktivitám Junior Achievement a v České republice funguje již od roku 1994. Jedná se o komplexní metodiku, která umožňuje středoškolským studentům zakládat skutečné, nikoli fiktivní firmy, a vyzkoušet si tak podnikání v praxi. Studenti musí vymyslet podnikatelský záměr, založit a zaregistrovat občanské sdružení, vložit do firmy vlastní peníze nebo si prostřednictvím prodeje směnek zajistit investora, řídit výrobu a prodej, vést účetnictví, podat daňové přiznání. Zisk z podnikání reinvestují zpět do společnosti nebo ho věnují na vlastní vzdělávání a rozvoj či na charitu. Nejčastěji se studentské společnosti věnují aktivitám blízkým škole, např. provozují školní bufet či kavárnu, doučují mladší spolužáky, vydávají školní časopis, pořádají plesy či jiné kulturní akce, často se ale také pouštějí na volný trh, například s různými vlastnoručně vyrobenými dárkovými předměty. Studentské společnosti vznikají vždy pouze na jeden rok v rámci výuky předmětů Junior Achievement Studentská společnost nebo TTBiz, který se zaměřuje na oblast podnikání v turismu.

Program Studentská společnost je jedním ze sedmi praktických ekonomických předmětů, které Junior Achievement v České republice nabízí středním školám. Obchodní akademie, gymnázia či střední odborné školy tyto programy zařazují do své výuky jako povinné či povinně volitelné předměty. Takový předmět mohou libovolně sestavit podle potřeby či zájmu studentů z několika programů Junior Achievement a studenti tak mají možnost seznámit se v jednom školním roce s několika praktickými tématy. Například se v rámci programu TTBiz zaměří na oblast podnikání v turismu, k tomu si založí studentskou společnost, a současně se třeba učí hospodařit s vlastními penězi prostřednictvím interaktivní hry Poznej svoje peníze.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).