Nařízení sjednotí praxi uvádění cen napříč Evropou. Ve většině zemí západní Evropy byly tyto praktiky již v minulosti vymýceny (např. v Rakousku, v Německu). Naopak v jižní a východní Evropě je situace obdobná jako v České republice. Mezi povinné poplatky bývají někdy zahrnovány další nejrůznější platby, např. transfery z letiště, služby delegáta atd. Neurčitost dodatečných poplatků ztěžuje spotřebiteli výběr letecké společnosti/CK a umožňuje společnostem v rámci těchto poplatků volně přesouvat své náklady, což činí stanovení ceny netransparentním. Dodatečné poplatky vyčleněné z vlastní ceny přitom znamenají v průměru až 30% navýšení celkové ceny.
SOS bojuje za uvádění úplných cen dlouhodobě. „Zpočátku jsme usilovali o diskusi s profesními asociacemi cestovních kanceláří a leteckých dopravců. Později jsme přistoupili k výzvě největších leteckých společností a cestovních kanceláří operujících v ČR. Nakonec jsme podali, účelem cílem získání jednoznačného soudního výkladu této problematiky, žalobu na klíčové hráče odvětví, říká právnička SOS Jana Teplá.“ Od roku 2006 vede SOS společně s GARDE-EPS soudní spor s leteckou společností SKY EUROPE. V loňském roce byla rovněž podána žaloba na CK EXIM TOURS. Obě řízení dosud probíhají.
„Nařízení samozřejmě vítáme, neboť přinese explicitně stanovenou povinnost zveřejňovat ceny letenek jasným, transparentním a jednoznačným způsobem. Ceny, které budou přímo či nepřímo určeny cestující veřejnosti, budou muset zahrnovat veškeré příslušné daně, nezbytné poplatky a příplatky známé v době zveřejnění. Již dnes však současná legislativa zakazuje uvádět ceny klamavým způsobem. Dle § 12 zákona 634 / 1992 Sb., o ochraně spotřebitele, je prodávající povinen informovat spotřebitele o ceně jasným způsobem. Informace o ceně nesmí zejména vzbuzovat zdání, že je cena nižší, než jaká ve skutečnosti je,“ říká Jana Teplá, právnička SOS. „ Očekáváme, že se změna promítne i do chování cestovních kanceláří. Odpadne totiž hlavní argument, kterým CK obhajují svoje konání,“ dodává.