Společnosti v Evropě jsou globalizaci nakloněny. Mají ovšem obavy z výzvy, kterou pro ně znamená globální konkurence

Další vrásky způsobují podnikatelům náklady na pracovní sílu a energii. V Asii spatřují nejlepší možnosti růstu obchodních příležitostí. Důvěra v růst Německa se prudce zvýšila, zatímco víra v ekonomický růst u 3 nových velkých členů EU klesá. Toto jsou jen některé z výsledků 17. ročníku průzkumu UPS Europe Business Monitor vypracovaného na základě odpovědí 1451 vrcholových manažerů sedmi evropských zemí, kteří byli dotazováni na faktory ovlivňující ekonomiku Evropy.

Sdílet

Z výsledků posledního průzkumu UPS Europe Business Monitor vyplývá, že většina vrcholových představitelů společností v Evropě podporuje globalizaci. Více než šest z deseti respondentů vnímá globalizaci jako faktor pozitivně ovlivňující jejich obchodování.

Průzkum nicméně ukázal, že další velkou výzvou pro přední evropské společnosti je globální konkurence. Tu zmiňuje téměř polovina všech respondentů (48 %) jako překážku dalšího obchodního růstu číslo jedna – je největší obavou respondentů ve Francii a Španělsku (v obou zemích ji shodně uvedlo 54 % respondentů).

S tématem globální konkurence též souvisí náklady na pracovní sílu. Ty jsou největší starostí manažerů v Belgii (64 %) a v Nizozemsku (52 %). Zatímco pro vedoucí pracovníky v Německu (48 %) a ve Spojeném království (46 %) znamenají hlavní důvod obav vysoké ceny pohonných hmot a energií.

Nicméně přesně polovina vrcholových manažerů v Itálii má docela jinou obavu: v čele jejich „seznamu“ stojí korporátní daně. U ostatních respondentů je tato otázka buď na posledním, nebo předposledním mís­tě.

Globální možnosti obchodování

Snad jedním z nejpřekvapi­vějších výsledků průzkumu je fakt, že vrcholoví manažeři v Evropě řadí Severní Ameriku téměř na konec seznamu regionů, které z podnikatelského hlediska nabízejí jejich zemím nejlepší obchodní možnosti. S tím souhlasí 4 procenta respondentů, tedy pouze o 2 % více než u Afriky. Na druhou stranu se polovina vrcholových manažerů Evropy (49 %) domnívá, že nejlepší obchodní příležitosti nabízí Asie, tuto důvěru v asijský trh nejvíce podporuje Francie (62 %). Evropa je na druhém místě s pětinou hlasů (21 %), Jižní Amerika a Střední Amerika se umístily jako třetí (9 %, díky velkému počtu hlasů ze Španělska) a čtvrtý byl Střední východ (8 %).

Skončily už líbánky velké trojky středoevropské EU?

Polsko je pro evropské vrcholové manažery nejatraktivnější zemí z hlediska obchodu, která díky svým výsledkům vykazuje nejlepší vyhlídky pro růst (celkově 39 %). Výlučné postavení ovšem ztrácí kvůli svým středoevropským sousedům, České republice a Maďarsku. Naproti tomu Německo povyskočilo na celkové druhé místo díky osmiprocentnímu zvýšení s 33 % hlasů. Snižuje tak náskok Polska, a to i přesto, že manažeři v Německu jsou ohledně vlastních vyhlídek na růst nejméně optimističtí (18 %).

Podrobnější informace k poslednímu průzkumu Europe Business Monitor vám budou poskytnuty prostřednictvím e-mailové adresy: gcandon@webershandwick.com. Porovnání s předchozími průzkumy bude koncem ledna 2008 k dispozici na internetové adrese: www.ebm.ups.com.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).