SOS nesouhlasí s principem účtování sankce za řádné ukončení smluvního vztahu, protože může omezit možnost výběru spotřebitele. „Považujeme tento poplatek za výrazné omezení práva spotřebitele na výběr banky, kterým je v podstatě trestán za to, že bankovní ústav opouští,“ uvedla Ivana Picková z SOS. Proto SOS již v roce 2003 zjišťovalo u bank, zda odstraní poplatky za zrušení účtu. Následně bohužel bylo nuceno předat podnět Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
SOS vítá dnešní rozhodnutí České spořitelny o odbourání poplatku za zrušení účtu. SOS již několikrát upozornilo, že pokládá poplatek za zrušení účtu za překážku svobodného odchodu spotřebitelů od jedné banky k druhé a tím i v rozporu s ustanovením občanského zákoníku o spotřebitelských smlouvách,
uvedla Ivana Picková z SOS. Hodnotíme toto rozhodnutí jako první krok ke splnění našich požadavků, které jsme adresovali jak České spořitelně, tak ČSOB, ale i jako důsledek působení tlaku Ministerstva financí ČR, které se začalo těmito problémy také zabývat.
Poplatek za zrušení účtu v současné době již neúčtují zejména Komerční banka, HVB Bank Citibank, Živnobanka a Bawag. SOS oceňuje současný trend směřující k odstranění tohoto poplatku. Domníváme se totiž, že banky by si měly udržet své klienty kvalitou služeb,
uzavřela Picková.
Poplatek za zrušení účtu však zajisté není jediným problémem klientů bank, a proto je SOS i nadále připraveno zúčastňovat se jednání směřujících ke zlepšení jejich postavení. Dnes právě odeslalo na ministerstvo financí své stanovisko k otázkám zlepšení postavení klientů bank v ČR předloženým MF ČR k veřejné diskusi.