SOS provedlo v listopadu roku 2007 průzkum zaměřený na služby pražského směnárenství a v tomto týdnu jeho výsledky znovu ověřilo. Pozornost jsme koncentrovali zejména na informování o obchodních podmínkách, relevantnost vyvěšovaných kurzových poměrů, kurzové rozdíly mezi jednotlivými směnárnami a samotný průběh transakcí. Dva pracovníci SOS navštívili vybrané pobočky, přičemž v každé z nich uskutečnili dvě transakce v krátkém časovém sledu v hodnotě 50€. První výměna probíhala v angličtině, druhý pracovník potom mluvil česky.
Výsledkem průzkumu bylo jasné potvrzení rozdělení směnáren na dva typy – na turistické a tzv. „směnárny pro Čechy“. První skupina je zaměřena na zahraniční klientelu a disponuje hustou pobočkovou sítí zejména v turisticky frekventovaných oblastech Prahy. Její kurzy jsou přitom o poznání horší, než u druhého typu institucí. „Směnárny pro Čechy“ naproti tomu sídlí na méně výrazných adresách, ale jejich přístup ke klientům a směnné poměry jsou neporovnatelně lepší. Kurzové rozdíly mezi oběma skupinami dosahují až 30 %.
Průběh samotné transakce většinou nevykazoval žádná pochybení. Po formální stránce tedy směnárny dodržují závazná pravidla. Mají vylepené obchodní podmínky, kurzy jsou řádně vyznačeny. Zpravidla však nechybí upozornění, že podmínky konkrétní transakce je možné dohodnout před jejím uzavřením. Právě zde spatřuje SOS největší problém. Ne vždy je takové upozornění uvedeno v jiném jazyce, než jen v češtině. Turisté své peníze tedy mění bez uplatnění možnosti „smlouvat kurz“. V jedné z oslovených směnáren dokonce samotný fakt, že spotřebitel mluvil anglicky, postačoval k tomu, že dostal takřka o 20 % nižší kurz. Následná kontrola ČOI, kterou SOS na základě listopadového průzkumu upozornilo, byla uzavřena bez postihu, protože právě upozornění o možnosti kurz dohodnout bylo řádně vylepeno.
SOS nabádá spotřebitele, aby důkladně prověřovali kurz, který směnárna nabízí, případně se snažili o kurzu licitovat. Ve směnárnách je totiž možné uzavřít mnohem výhodnější transakci, než jim nabídne jakákoliv banka. Na druhou stranu mohou na výměně také velmi prodělat. Bližší informace k danému tématu najdete na webu SOS – www.spotrebitele.info. Konkrétně se jedná o článek „České směnárny a diskriminace cizinců“. Další možností je kontaktovat naše pracovníky na telefonické lince 900 08 08 08 (8 Kč/min).